Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Selvstying og wobbel på FLT, FLHT og FXR
Jeg vil tro at alle som kjører eller har kjørt en FLT,FLHT eller FXR basert sykkel. Har kjent på den ekle følelsen av at sykkelen lever litt sitt eget liv, og at for og bakhjul ikke går på linje.

dette var noe jeg merket meget godt på min 95 mod Tour Glide.
Sykkelen wobblet uhemmet hvis man slapp styret i hastigheter mellom 58 og 62 km/t. over og under det fantes ikke tendensen.
På motorvei i 100 til 120 km/t fikk man følelsen av at hjulene ikke gikk på linje. man kunne også føle at de skiftet plass. I det ene øyeblikket satt man og kontra styrte mot venstre for så like plutselig, å måtte kontra styre andre veien. den laget rett å slett to spor i snøen.
Gikk man hardt inn i en sving kunne bakenden gå å gynge noe som ikke akkurat gir noen god følelse. ved krypkjøring fulgte den alle små spor i veien noe som gjorde krypkjøringen vanskelig. jeg kjører tl og far jobb hverdag og bruker mye av tiden på å tråkle meg forbi endeløse køer. å da ha en sykkel som sporer g vingler som den selv vil er ikke morro.
Med passasjer bak på ble det helt gummi å kjøre.

Dette problemet finnes det mange løsninger på.
det finnes stabiliserings stag man kan skru på mellom ramme og girkasse. Det finnes stålforinger man kan putte inn i opplagringen på ramma og det finnes foringer til sving armen.
prisene er like forskjellige som produktene.

etter mye tenking og fundering og lesing fant jeg ut at nye foringer måtte gjøre susen.
deler ble bestilt i fra J&P Cycles. de selger produkter i fra http://www.sta-bo.com/index.html

Har så langt i år kjørt 20 mil og følelsen av ny sykkel er helt klart på plass. ingen tendenser til sporing ved krypkjøring og i lave hastigheter.
ingen wobbling rundt 60 km/t slipper man styet går sykkelen rett, men behøver ikke sitte styre med kroppen.
svinger er en fryd det samme med høyere hastigheter.
det er rett å slett en fryd å kjøre.
Ett lite minus er det noe det vel alltid er. vibrasjonene i sykkelen ble noe mer merkbare. men ikke verre en att jeg kan leve med det.
SÅ får vi se når kjerringa skal være med. det kan jo hende vibrasjonene setter i gang saker å ting. Hi-HiHi-Hi

men alt i alt er jeg meget fornøyd med valget av system for å fjerne problemet.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Det er en designer feil hos HD, som av en eller annen grunn har blitt hengende igjen.
Løsningen du viser til en en god løsning, som du selv sier finnes det forskjellige løsninger og ikke minst priser for disse løsningene.

Et veldig kjent problem er nettopp dette med at fremhjul og bakhjul heller ofte ikke står i linje, noe som lager hver motorsykkel ustabil, og tester har også vist at de ei heller alltid kommer i linje fra fabrikk!!!!!!
Dette er noe en bør justere, om en bruker foringer som Jan-Ivar henviser til eller ikke, hjulene skal stå i linje, og som denne rammeløsningen er laget med, 2 justering punkter for motor/drivverk pluss bakhjulet sitt justering muligheter.

Wobbeling eller dansing av bakhjulet/svingarm kan en ikke få bort uten slike hjelpemiddel som setter svingarmen fastere.
Bra post Jan-Ivar
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Jeg var også plaget med dette så det var noe som ble rettet veldig raskt. Gikk for et annet produkt men bygget på samme lest.
Med Glide-Pro, som jeg valgte følger det også med en lengre aksling som også hjelper til med stabiliteten.
http://www.glide-pro.com/glide-pro.html
Svar
Foringene jeg valgte setter svingarmen og motoren på linje uten at man behøver å justere.
så lenge man følger monterings anvisningene og måler rett når man presser inn foringene.

Primo rivera valgte denne løsningen.
http://www.riveraprimoinc.com/html/new-suspension.html
ei stål foring som settes inn i opphenget til svingarmen. krever lite jobb for å monteres kun demont/mont av festene i ramma.
i følge de som har testet dem blir vibrasjonene i sykkelen uutholdelige (de kan umulig ha kjørt gammel Harley)

Progressive suspention og flere andre har valgt denne løsningen.
http://www.progressivesuspension.com/tou...index.html
man bytter ut opphenget til svingarm/motor på høyre side og monterer en brakett på girkassa. dette krever ikek store jobben for å montere men man må justere inn linjeringa på motor/gir og ramme.
når det gjelder vibrasjoner bør ikke de øke noe med tanke på at dette bygger på samme prinsipp som det fremre og øvre originale motorfestet.

Glide pro har denne løsningen.
http://www.glide-pro.com/glide-pro.html
lengre aksel og nye foringer krever demontering av svingarm vil jeg tro da jeg ikke har bytte disse.
vet ikke med vibrasjoner men det kan sikker Tutte fortelle oss om som kjører med denne løsningen
det finnes sikkert flere løsninger de rute også men dette er nok de som er mest kjente og solgte og kanskje også brukte
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Det ble litt mere vibrasjon med Glide-Pro siden foringene var stivere, men det var glemt iløpet av en dag eller to.
Man trenger bare ta bort svingblokka (Pivot block) på begge sider og skifte ut akslingen og foringene.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)