Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sportster Iron og SuperLow
Da var tiden inne for å teste 2 av 2014 modellene.
Denne gang tok jeg med meg en venninne som skulle teste Sportster XL 883 N Iron og XL 883 L SuperLow mens jeg testet 2 litt større modeller (kommer i annet innlegg).

Begge disse sportster modellene har lav sal, lav vekt og lav pris (alt er relativt.......) og en god modell for nybegynnere.
Selv om disse 2 modellene begge hører til sportster familien er det stor forskjell på de, forskjellig ramme, størrelse på felger for å nevne noe. Det eneste som vel er likt er motoren.

IRON

Førsteinntrykket er godt. Rå modell med mye svart. Ikke noe dill dall, kun hva en trenger. Det eneste som irriterte var at eksosanlegget fortsatt var i chrome, dette kunne de godt ha laget svart, fikk litt halvhjertet gjennomført følelse kun pga eksosanlegget.

Med "peanøtt" tank og alt i svart eller champagne ser denne modellen fin ut.

Vi dresser oss opp og kjører.
Med 255 kg er dette langt fra en tung sykkel, og gav litt følelse av at en kjørte på en moped. Closed-loop eksos potter (nå standard på alle sportster) hjalp ikke med sin plystrete lyd.
Men enkel å manøvrere, lett å gire og med gode bremser som nå har fått bremseskiver på 300 mm (var 292) og en 34 mm sylinder kalipper.
Motoren kjentes også grei, med sine 52 hk (70Nm) er det nok krefter til å delta i trafikken.
En merket at motoren trivdes best over 2500 rpm, og i 120 km/t var turtallet på 3800 rpm.

Sittestillingen var veldig god og en hadde ikke følelsen av at knærne kom for høyt opp. Hun forteller at hun lett kunne kjørt lange turer med denne sykkelen.
Selv om Iron er den eneste av alle HD modeller som også kan kjøpes uten ABS, synes jeg det er snodig hvis noen velger å ikke bestille den med ABS kun for å spare noen få kroner, men samtidig er det snodig at HD overhode kommer med en modell uten ABS.

SuperLow

Førsteinntrykket her er bling bling. Alt er bling bling. Tanken er mye større og modellen ser anderledes ut.

Selv om HD sier at salen bare er 4 cm lavere en hos Iron, føles det som om en sitter på bakken.

Starter og kjører.
Ja her kom vi ikke langt før vi stoppet. På den korte strekningen vi hadde kjørt var det 6 fartsdempere, og sykkelen tok nedi hver gang, også med kun 20 km/t. Nå er denne venninnen ingen tyng variant med sine 55 kg, men litt for tung for støtdemperne, dette måtte vi stille på.

Så var det å lete etter denne nøkkelen da, og etter å ha sett over alt, tok jeg telefonen å ringte tilbake til forhandler. "HD leverer de ikke med sykkelen, de må kjøpes separat" ??!!!???? ok, greit at HD må spare på kostnadene, men dette var vel i det kjipeste laget.

Da var det å sette seg på syklene å kjøre videre. Etter en time kjørte hun forbi meg og gav tydelig tegn på at vi måtte stoppe.

"Navnet har de ihvertfall ikke bommet på!!", og gav tydelig tegn på at ryggen ikke var like begeistret for sitte stillingen.
Knærne var høyt oppe under kjøring, og det eneste jeg kunne se av logoen var "Davidson".

Tanken er mye større en Iron sin, med 21 liter mot 12.5, men hun sier at selv med større tank kunne hun ikke kjørt lengre siden kroppen ble satt i en så ukomfortabel posisjon at hun uansett hadde måttet stoppe ofte for å strekke på seg.

Felgene er også mindre, og med over 300 rmp som var nødvendig for å holde samme fart som Iron var dette noe en la merke til.

Konklusjonen var egentlig at en ikke kunne sammenligne disse to modellene. Er en kortvekst vil nok SuperLow by på god sittestilling, og hvis den i så fall gjør det, er radiusen utvidet med sin større bensintank. Liker en chrome og pusse og gnikke, er dette noe en får med på kjøpet.

Iron er en mer "robust" utgave som har gode kjøreegenskaper, men for de som liker chrome mangler denne hovedsakelig det.

Når vi først hadde stoppet, var det på tide å ta seg en kopp kaffe. Og jeg ble forundret over at lyset på denne SuperLow fortsatt stod på, selv om en hadde stoppet sykkelen.

Smart Security System er en nøkkeløs utgave. En setter seg på sykkelen med denne "nøkkelen" i lommen, og trykker start. Når en er forlater sykkelen går alarmen på automatisk.
For å være sikker på at vi ikke stod for nærme sykkelen forflyttet vi oss enda 15 meter fra syklene, men nei, lampa den brant.
Dette skulle jo være "smart system" men det er et lite men som er veldig merkelig. Run/Off bryteren må stå på Off, ellers slår ikke dette systemet inn, noe som åpner muligheten for tomt batteri, og siden lampa fortsatt brant ba jeg henne om å bli stående, jeg ville prøve å se om det fortsatt uten denne nøkkelen var mulig å starte, og ja, den startet den.

Altså, glem IKKE å sette den i Off posisjon før du forflytter deg fra sykkelen, SÅ SMART er ikke dette systemet!!!!!!!!!!!!
Salen er her 4 cm lavere en hos Iron
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Likte Champagne/kaki fargen på Iron, fikk litt militær look. Er enig i at de chroma pottene ikke gjorde seg.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)