Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sportster til Fruen
Har sikkert skrevet det før men ble i juni måned eier av min 3. Harley Davidson.
Kjøpte en 1998 1200 SPortster Custom som madammen skulle prøve å kjøre. Det ble da ca 100 mil i sommer men uten den helt store entusiasmen fra test piloten. 
Har gjort mange små og store justeringer for at dette skulle bli så positivt som mulig.
Har gått i hele høst og forsøkt å finne ut om hun vil ta lappen til sommeren uten å få noe konkret svar. 
Har jo siden jeg tok lappen forsøkt å få henne til å ta lappen slik at vi kan reise på tur sammen.
i høst bøet Junior 18 år og tok førekort så han ser jeg svært lite til. så nå har jeg allverdens med tid til å kjøre motorsykkel, å nettopp derfor bel det enda viktigere for meg å få fruen opp på to hjul.
På juleaften fikk jeg en i utgangs Punktet litt kryptisk gave men da den ble åpnet fant jeg ett bilde av den nevnte Sportseren og ordene " Jeg skal gjøre det". De ordene varmer jo ett entusiast hjerte. 
Dama har rett å slett bestemt seg for å ta lappen.

HAr so sagt gjort flere så og store justeriger på sykkelen for å tilpasse den til ei dame på 158 cm og som er litt rundt i kanta. Høsten har vært tung på mange måter å jeg har knapt satt nmine bein i garasjen sinden sluten av september noe som er meget uvanlig for denne karen. men de få ordene og bildet jeg fikk i ei julepakke løste mye
derfor tenkte jeg at jeg skulle dra i gang en prosjekt tråd og legge ut litt bilder av de tingene man har gjort for tilpasse sykkelen til personer som er lavere en 170 cm.

legger inn ett bilde av utgang´s punktet. dårlig bilde dessverre

.jpg   268708_4402505831549_162919433_n.jpg (Størrelse: 22.45 KB / Nedlastinger: 51)
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Du får regge den ned til melltomtung og få poden til å hive seg med i svingene istede for mor da Big Grin

Neida.. Er i noenlunde samma situasjon som deg, lyst at fruen skal begynne på lappen men i mitt tilfelle driver jeg fortsatt å vindushopper etter en 1200 som jeg har sagt meg villig til å spandere mot at jeg får selskap på landeveien.
With rebellion awareness was born. I was raised in a cesspit of iniquity
it was my duty to serve, and the purpose of my essence
to act as a sword against conformity..
Svar
Blir spennende.
Utrolig koselig at fruen vil ta lappen og bli med deg på turer, er en annen opplevelse en å måtte ha noen bak på sykkelen.

Skal bli spennende å se hvilke forandringer du velger. Kommer ho ned godt nok med beina på bakken? Er og blir den viktigste faktoren, en føler seg ikke trygg hvis en ikke har god kontroll over sykkelen når den står stille (kryss osv), men det er jo enkelt å fikse hvis ikke.
Kjør på med ideer og bilder Jan-Ivar
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Det er to utfordringer jeg har jobbet mye med. hun er kort i beina, å rekke ned har vært en utfordring.
ett annet problemer at hun har små hender og har ett relativt svakt grep. derfor blir spesielt venstre hånda sliten 
når hun må bruke clutchen mye.
dette er vel de to utfordringene jeg så langt har brukt mest tid og penger på.

Ja jeg ser virkelig frem til at hun tar lappen og kan bli med på tur. Så får vi jo se når hun har lappen i lomma om hun virkelig blir bitt av basillen. Hun har nok ett stykke igjen til å være på mitt entusiast nivå men det kan jo fort forandre seg.
Svar
Ja da har man fått rota seg ut i garasjen for å ta noen bilder.

Det første som ble gjort var å bytte ut ett bredt drag bar styret med det originale. Siden de fleste vet hvordan ett drag bar styre ser ut gidder jeg ikke legge ut bilde av det.

Neste steg var å bytte ut fremflytter settet.

.jpg   20160616_002853.jpg (Størrelse: 88.95 KB / Nedlastinger: 47)

.jpg   20160616_002910.jpg (Størrelse: 74.68 KB / Nedlastinger: 50)

Fremflyttersettet ble demontert og solgt i sommer og erstattet med ett sett ifra TC Bros. som jeg kjøpte hos Deathtrap Customs.
Forsøkt å få tak i originale kontroller men det viste seg vanskelig. Fothvilerne var noe jeg hadde på hylla.
Girskifter peggen er laget av en fotviler som ble kappet. før jeg boret hull i den og gjenget opp slik at jeg kunne bruke en pinnebolt til å feste den til skifter armen. kjøpte i utgangs punktet en original shiftpeg, men fikk klar beskjed om at den var for kort noe som gjorde det vanskelig å gire opp og ned i følge madammen.

.jpg   028.jpg (Størrelse: 94.02 KB / Nedlastinger: 48)

.jpg   029.jpg (Størrelse: 78.96 KB / Nedlastinger: 49)

Sykkelen hadde ett på montert senkesett i form av klosser som flytter demperens nedre festepunkt bakover.
dette skal senke 1" men når man måler avstanden mellom øvre og nedre feste punkt på demperne viser det seg at det kun senker 1 cm.
Derfor kjøpt jeg ett sett med 11" lange støtdempere som jeg har montert, men disse skal jeg skiftes ut 
da de opprinnelig passer til FL/FX og dermed er for stive, sykkelen ble helt for jævelig å kjøre. Den ble rett å slett for stiv i fjæringen og
føltes tungstyrt.

.jpg   030.jpg (Størrelse: 74.27 KB / Nedlastinger: 48)

tenker å bytte dem ut med 10" lange dempere.

Foran er jo Sportsterne med 39 mm gaffelbein enkle å senke.
Man løsner rett å slett bare de 4 Torx skruene som klemmer fast gaffelbeine i styrekrone og lar krona gli nedover beinet.
Tok ut fjærene på begge sider og komprimerte gaffelen helt før jeg flyttte innerbein så pass langt at jeg fortsatt hadde 1-1,5 cm klaring mellom skjermen og undersiden av krona når gaffelen sto i nedre stilling.det endte med ca 35mm senking og gjorde en stor forskjell for føreren.
Vurderer å bytte ut forhjulet også. Sportster Custom har 21" for hjul med 100/90X21 dekk. 
tenkte derfor på å bytte det ut med et 19" felg og 90/90x19 dekk burde jeg kunne hente 25-30 mm til.

.jpg   031.jpg (Størrelse: 52.67 KB / Nedlastinger: 48)

Clutch hendler har jeg også nevnt. Fruen har som sagt små hender med korte fingre og har vanskelig for å rekke frem til hendelen. Fant ett sett med hendler på Ebay som er bredere en de originale. dette gjør dem enklere å få tak i. Clutch hendelen er også justerbare slik at man kan få dem nærmere holken.

.jpg   034.jpg (Størrelse: 47.56 KB / Nedlastinger: 50)

.jpg   035.jpg (Størrelse: 75.02 KB / Nedlastinger: 49)

I tillegg til små hender er hun ikke veldig hard i klypa (Burde nok ha jobba som mekaniker en stund). Derfor måtte jeg finne på noe for å få clutchen til å gli lettere. Det er jo mange måter å gjøre det på. Første ledd var å demontere clutchwiren og rense og smør den skikkelig, det hjalp noe men ikke nok.
Derfor måtte jeg ut på nettet å lete. Fant Muller Motorcycle AG Power Clutch hos J&P Cycle i USA.

Dette kittet gjør clutchen 40% lettere å betjene og gjorde en stor forskjell. Jeg bruker nå kun en finger til å betjene clutchen. Madammen har enda ikke prøvekjørt med dette kittet montert. 
Kostet noen kroner men det var verdt det. tok ca 15 minutter å bytte også.
Rampene som kulene sitter i er flyttet i forhold til den originale og dette forandrer utvekslingen og dermed kraften som trengs. bakdelen er at clutchen tar lenger inn mot holken.

Sportster Custom har speedometeret montert hengende på undersiden av styret. Noe som gjør det vanskelig å se

.jpg   032.jpg (Størrelse: 46.43 KB / Nedlastinger: 49)

Da speedometeret ikke virket når jeg kjøpte sykkelen måtte det skiftes ut uansett. Dessverre er dette instrumentet utgått i fra Harley Davidson og kan ikke skaffes med Km/t visning. Kunne få med Miles men siden sykkelen er solgt ny i Norge i 1998 synes jeg det ble for dumt å sette inn Miles teller. derfor ble Ebay, Finn og Blocket støvsugd etter deler. tilslutt fant jeg ett sett med både turteller og speedometer som i utgangs punktet skulle være til en Dyna i følge selger. jeg tok sjansen å kjøpte delene. Ble jo overasket når jeg plukket instrumentene ut av holderen de satt i.
Speedometeret var fra en 883 og turtelleren tilhørte en 1200 Sportster så dette var da Sportster deler og ikke Dyna. Noen ganger lønner deg seg å ta sjanser. Speedometeret var i tillegg ubrukt da det sto 0 km på telleren.
dette settet sitter på oversiden av styret og blir mye enklere å se. speedometeret viser noe feil. men ved å bytte fra 29 tenners fremre drev til 27 tenner  blir det riktig. noe jeg uansett har tenkt å gjøre for å få den mer lett kjørt. synes den er alt for langbeint som den er. 3. gir er eneste alternativ i 60 km/t noe høyere en det begynner motoren å jobbe tungt.

.jpg   037.jpg (Størrelse: 80.95 KB / Nedlastinger: 49)

For å få montert dette settet måtte jeg bytte ut den originale toppklemma til styret. Sportster Custom har kontroll lampene integrert i toppklemma og de ble skjult bak braketten til instrumentene. Har derfor bestilt hjem ett sett som kan monteres på braketten til instrumentene.
Styreklemma lånte jeg fra den gamle Gode Shovelhead`n så den skal byttes ut med en ny som er bestilt.

når dette er montert er det bare service som gjenstår samt pakke om gaffelen.
Tror jeg!
Svar
Mens man går å venter på deler i posten må man jo gjøre litt annet.

For å koble opp turtelleren måtte jeg ha stikkere slik at jeg kan bruke den originale kontakten.
En liten tur innom Wurth reolene på jobben før nytt år betalte seg. Der fant jeg stikkere som faktisk passer
i de originale kontaktene. Da er det bare å lage ledninger og koble det opp. alt ligger jo ferdig frem til styret.
Så alt handler om å legge opp fra instrumentet og ned.
Det ser jo mye bedre ut ohså om man kan koble seg inn på de originale kontaktene. Det å slippe å klippe ledninger og skjøte i hytt og gevær vil kanskej hindre fremtidige elektriske problemer.

Sitter jo daglig på finn.no å ser etter brukbare deler, å i dag dukka 27 tenners drevet jeg trengte opp i en annonsen så da var det bare å slå til.
De fleste drever om for å få ned turtallet men jeg går motsatt vei. Jeg synes den er for høyt giret.
i 60km/t blir 4 gir før høyt og 3. gir nesten for lavt. nå er jeg riktig nok tung men synes at motoren går på alt for lavt turtall selv i 90-100km/t i 5.gir. Mulig jeg tar feil da jeg jo ikke har hatt turteller i sommer,
men hører jo på motoren og føler på sykkelen hvordan ting er.
Med ett 27 tenners drev vil den gå på noe høyrer turtall og den vil orke mer, men jeg tror også at den vil bli lettere å kjøre også. Spesielt når man tar i gang. og da kanskje spesielt for den uerfarne fører`n som skal ut å øvelses kjøre.
En annen ting er jo at speedometeret også vil vise rett.
Svar
Så kom da endelig to pakker med deler. En pakke med drevet jeg kjøpte på finn. ser jo nesten ubrukt ut.
Den andre pakka var fra Deathtrap-Custom og inneholdt diverse, bland annet gaffel simmeringer til begge syklene, gaffel olje, gir olje til sportster, olje filtere og ikke minst LED indkator lampene jeg bestilte.
måtte jo bli litt jobbing da.

.jpg   20170106_184214.jpg (Størrelse: 28.55 KB / Nedlastinger: 34)

hadde jo funnet stikkere jeg kunne bruke i de originale kontaktene. satte igang å monterte stikkere på ledningene og begynte å sette dem på plass i kontakten

.jpg   20170106_194619.jpg (Størrelse: 36.96 KB / Nedlastinger: 34)

det var da man fant ut at stikkerne ikke låste skikkeli gi kontakten og dermed løsnet når man satte kontaktene sammen. Da ble det å klippe av de originale kontaktene og lodde dem sammen med ledningene til den nye indikatoren. før man kunne montere alt.

selve indikatoren ble montert på instrument braketten med to skruer, måtte bore to nye hull til feste skruene.
hadde bestilt i svart man fikk krommet hus. Ser jo mye bedre ut med krom.

.jpg   20170106_200909.jpg (Størrelse: 76.85 KB / Nedlastinger: 35)

i morgen kan jeg skru sammen og koble opp speedometer, turteller og indikator og si meg ferdig med den jobben.
Svar
Da ble den en tur i garasjen i dag. 

Speedometer og turteller montert.

.jpg   20170107_115506.jpg (Størrelse: 45.83 KB / Nedlastinger: 37)

Måtte teste lampene. Neutral lampa lyser ikke men det viste jeg om tror feilen ligger i giveren.
da den flimrer og kommer å går når en vil.

.jpg   20170107_115445.jpg (Størrelse: 52.2 KB / Nedlastinger: 36)

den ser bedre ut forfra også med speedometer og turteller montert på toppen av styreklemma

.jpg   20170107_124731.jpg (Størrelse: 53.1 KB / Nedlastinger: 36)

.jpg   20170107_124758.jpg (Størrelse: 32.2 KB / Nedlastinger: 37)

Holker måtte jo også byttes.

Fra disse

.jpg   20170107_115408.jpg (Størrelse: 49.87 KB / Nedlastinger: 37)

til disse

.jpg   20170107_115415.jpg (Størrelse: 50.48 KB / Nedlastinger: 37)
Svar
Kjenner på meg at våren snart er her og det begynner å bli moro å skru litt igjen. 
tar det i små porsjoner for ikke å gå lei med engang.
Fikk jo ei pakke med ett pent brukt 27T drev før helga. Klarte rett å slett ikke la være å gjøre litt i dag.hvis jeg i tilleg kunne finne ut hav som var feil med Neutral lampa i tillegg ville jo dagen bli komplett.
så bort med eksos anlegg, fotkontroller og bremsepumpe og av med dekselet.
Hva finner jeg når dekselet er av jo ledningen til Neutral lampa som ikke sitter der den skal være.

.jpg   20170109_211738.jpg (Størrelse: 39.83 KB / Nedlastinger: 31)

her skal den sitte

.jpg   20170109_211757.jpg (Størrelse: 32.87 KB / Nedlastinger: 32)

Muttern til drevet var relativt lett å løsne. Av med drevet og så på med det andre.
vel så lett var det ikke. det viser seg at det er ett delenummer skille mellom 94 og 95 modell.
da jeg har en 98 modell har den selvfølgelig ett litt annet drev en det 94 model har. drevet komme i fra en 94 modell. Godt man har denne linken http://www.shopronniesharleydavidson.com/
her kan du finne original deler nr på deler du trenger til de fleste modeller og årsmodeller.
etter litt leting mellom årsmodeller og mellom 883 og 1200 fant jeg ut at drev spacere er forskjellig også.
her kan dere se drevenes forside som er helt lik.

.jpg   20170109_211811.jpg (Størrelse: 43.84 KB / Nedlastinger: 31)

her drevenes bakside hvor forskjellen synes

.jpg   20170109_211824.jpg (Størrelse: 47.35 KB / Nedlastinger: 32)

Derfor må jeg bestille en drev spacer til eldre modell for å få rett plassering på drevet. Kan heller ikke skru det skikkelig fast uten rett spacer. Vurderte å lage en spacer selv å legge i mellom original spacer og drevet men når en ny spacer koster 160 kroner er det ikke verdt bryet. 

her ett bilde av spaceren

.jpg   20170109_211852.jpg (Størrelse: 46.02 KB / Nedlastinger: 32)
Svar
Ser ut til at du har full kontroll på dette.
Å senke sykkelen bak ved hjelp av bracket som forskyver nedre festepunkt er ingen god metode, støtdemper vil da ha feil vinkel, og mye av kraften som normalt skulle fått demper til å skyve seg sammen, går nå på å "bøye" støtdemper (du forstår hva jeg mener). Så her er jeg enig med deg, bytt det ut med kortere dempere.
Du skal også senke den fremme, så tenk på rake and trail før du kjøper deg dempere bak. Blir jo dumpt hvis alt er nytt men blir vanskelig å kjøre pga feil rake and trail.

Ang clutch er det flere måter å løse problemet på, den ene dyrere en den andre, så her spørs det også hvor sterk i klypa en er. Hvis endel av problemet er avstand til clutch hendel, er dette en enkel og rimelig problem, her finnes det billige gode løsninger.

Ser ut til at du får fruen glad Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Breifront på sportster. ratster 8 2,711 29-03-2016, 17:14
Siste innlegg: ratster
  Deler som passer Sportster fra andre harleyer Vltenergi 5 787 03-01-2016, 0:52
Siste innlegg: tutte

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)