Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Start av mc klubb
Hei igjen.

Jeg lurte på om du kan forklare meg i enkle trekk hva som MÅ gjøres for å starten en 1-patch klubb og enkle trekk hvor jeg har lov til og sette patcher og hvor jeg ikke har lov.?
Må jeg for eksempel melde fra om at jeg starter klubben til noen?
Må jeg ha verksted eller lokal fra starten av eller er det noe jeg kan skaffe etter vert?
Kan jeg ha pach foran på vesten?
Kan jeg ha stedsnavn tittel og hva vi jobber for foran på vesten? 
Å hva er normalt å betale for medlemer i klubben pr måned i kontigent liksom?

Jeg ønsker å starte en klubb men samtidig ikke ha noe tilknytning til andre klubber en eventuelt de jeg velger selv å ha kontakt med liksom. 

Dette er hva jeg lurer på. 

På forhånd tusen takk
Svar
Hei Bikerboy31

Når en snakker om en 1 patch klubb, snakker en ikke i den forstand om en MC clubb.
For å starte en 1 patch klubb trenger du ingen tillatelse eller lokaler eller noe annet. Patchen kan du velge selv hvor stor, hvor på vest, ingen som kommer til å si noe på det.
IKKE velg å sette inn bokstavene MC på vesten, hverken i logo eller ved siden av. Velg ei heller farge kombinasjon som kan trekke sammenheng til annen klubb (f.eks, ikke velg rødt/hvit siden dette er fargekombinasjonen til Hells Angels, klubber som kjører med rødt/hvit vil bli oppfattet som om de faller under flagget til HA, og for HA selv ville spørsmålet: "Hvorfor kjører de rundt med vår fargekombinasjon?" kommet raskt), gult/svart er jo også "opptatt", så velg fargekombinasjon som ikke hverken setter klubben i en "bås" eller på andre måter kan lage problemer for dere i klubben. Samme gjelder valg av klubb navn, ikke legg det på grensen til hva du selv tror er innenfor eller utenfor. F.eks, Helvetes Engler, vil ikke bli godtatt, dette siden det er en klubb som har navnet med da på annet språk, slik som Valhalla Angels, ei heller gir deg gode poeng.

Stedsnavn bør ikke være problem å sette foran på vesten, ei heller hva dere "jobber for" (???). Titel, tja, du velger da ihvertfall å gå på grensen til hva andre vil eventuelt godta eller ikke godta, og spørsmålet er vel heller om det overhode er vits i å sette opp titel som muligens kan fremstøte provokasjon.

Kontigent. Still spørsmålet heller annerledes. Hva vil du dere skal gjøre med kontigenten? Er planen at dere 1 gang i året skal ha 1 ukes kjøretur hvor medlemmene ikke trenger å måtte betale utfra egen lomme? I så fall, regn ut hva du tror en slik tur vil koste pr hode, og del beløpet på 10. (de 2 andre månedene kan jo være til uforutsette utgifter)
Er målet at klubbkassen innen 2 år skal være stor nok til å leie/kjøpe seg eget lokal, finn ut hva det koster, og se om det beløpet er innenfor rimelighetens grenser.

Når du har funnet ut hva formålet er med kontigenten, still deg deretter spørsmålet: "Hva hvis?" La oss bruke samme formål med klubbkassen som ovenfor, 1 ukes tur, hvor medlemmene slipper å betale utfra egen lomme. La oss si at dere er 10 medlemmer, som i sommeren 2019 har betalt kontigent i 13 måneder, 3 måneder før dere har planlagt denne turen. 3 måneder før turen er kommer det en ny medlem, han betaler da de resterende månedene før dere reiser, men har da altså betalt inn mye mindre en dere andre 10. På denne turen, deler dere da klubbkassen på alle 11, eller må siste medlem spytte inn resterende beløp slik at den kommer på samme sum som øvrige medlemmer?

Svaret på det spørsmålet må dere selv finne ut, en meget normal måte er at alt deles på antall medlemmer, uavhengig av hvor lenge en har vært medlem, men dette må dere selv vite. Poenget mitt her, er å prøve å si at dess mer du/dere nå legger ned som "klubb regler", dess mindre intern konflikt vil dere få i fremtiden. Men hva hvis 1 av medlemmene ikke blir med på turen?

En annen sak som vil unngå unødvendig intern "misstanke", er at "lederen" ikke selv kontrollerer klubb kassen, men at du finner en av de andre medlemmene til å påta seg jobben som kasserer.

Eigendom av klubb merker: Hvem eier patchen(e)? Klubben eller medlemmene? Opp til deg det, men er det medlemmene sine egne merker, blir det vel meget innviklet å kreve merkene tilbake ved en eventuell slutt på medlemskap i klubben.

Argo: Hva hvis.................? På flere områder, allerede ved oppstart av klubben, kan gjøre at en slipper mye hodebry senere i klubben, da er det innfelt i reglene til klubben.

Så for å gi deg mitt beste tips, bruk tid på oppsett av klubben, tid på valg av fargekombinasjon og tegning. Tid på regler. Som du selv sier, ønsker du deg en klubb som ikke har tilknytting til andre klubber, regner med en det er en type venne klubb, så sett da reglene deretter, altså som venner vil kunne godta å følge.

Er formålet med klubben å ha en touring (tur klubb) klubb, tja, hvorfor ikke legge inn TC på vesten, da er det ei heller ingen tvil fra andre klubber hvilken posisjon dere søker.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Det er ingen store krav til en Patch klubber.
Du må ikke ha klubbhus eller verksted.
en en Patch klubb pleier sjelden å ha mer en ryggmerke.

Du slipper unna mye ved å starte en en patch klubb men du går nok glipp av mye også.

Kontigent bestemmer klubben selv på stiftelses møtet.
Hvis man bare skal lage klubb for å synes når man er ute å kjører og ikke ha noe klubb hus.
blir kontigenten lav. Skal man lage seg ett klubbhus må man øke kontigenten for å betale ned lån 
eller betale leie for lokalet.

De fleste klubber eier merkene og medlemmene må betale for dem og levere dem igjen når de forlater klubben.

regler og rettnings linjer er viktig
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Finnes det en nett side med oversikt over fargekombinasjon som ikke kan brukes?
Får man problemer om man går med president hangarounde prospect og lignende foran på vesten samt by og hva vi jobber mot/for.?
Svar
Har ikke funnet noen side hvor de forskjellige 1% klubbene står, men litt søking på nettet gir deg et raskt bilde over de forskjellige fargene en ikke "bør" bruke.
Jeg velger å sette "bør" i hermetegn, men det blir ihvertfall mindre komplisert hvis en velger å unngå visse farger, en hva alternativet KAN bli med bruk.

Rødt og eller gult hadde jeg ikke brukt. Når det gjelder svart/hvit, har utallige klubber den kombinasjonen, og ingen kan vel si at den er forbeholdt en spesifikk klubb, samt blir det lite kreativt hvis ALLE skal kjøre med samme farger.

Jobber for/mot på vesten, NEI, det skal ikke by på problemer i det hele tatt. Funksjoner på vesten, tja, i teorien (var/er) dette vel forbeholdt MC, og i teorien har en patch klubb ikke en president men en talsperson, en leder.

Logo dere velger, bør ei heller ligne på eksisterende klubber, her er google et greit verktøy. Finn altså på noe nytt, som andre ikke allerede kjører rundt med.

Skal se om jeg kan legge inn et innlegg med litt info ang MC, RC, TC, BC osv, og litt info som kan gi noen svar en kanskje sitter med. Det blir INGEN MC BIBEL, men ihvertfall litt av de internasjonale normale oppfatningene og "reglene". (gi meg litt tid til den.....)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Kan du også sende den på privat melding til meg ?
Svar
Du kan jo sjekke ut http://www.chopperweb.com der finenr du en grei oversikt over Norske . Svenske og Danske klubber.
Noen Klubber har web sider andre ikke.

Svart og hvit er en kombinasjon som mange klubber bruker og skulle ikke by på problemer om du bruker dem.
Hold deg unna Hvit og rødt og gult og rødt så bør du være trygg. Grønt og hvit er også opptatt av ett par internasjonale klubber. Norway i en eventuell underbue er forbeholdt internasjonale klubber og skal unngås.

Men lager du en en patch og kutter ut front patcher så blir det ingen problemer.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Starte MC klubb ABC Bagger 3 2,403 Igår, 12:17
Siste innlegg: Bagger
  starte mc klubb. Crusaders 7 5,682 01-03-2018, 23:32
Siste innlegg: Jan-Ivar
  MC klubb reportasjer på TV Bagger 2 2,648 28-06-2016, 8:30
  Organisert Kriminell MC Klubb Bagger 1 1,018 16-06-2016, 12:20
  Elektrisk Kick Start Bagger 2 752 05-05-2015, 1:18
Siste innlegg: Nostalgia
  Sesong start Bagger 6 1,155 21-03-2014, 21:38
Siste innlegg: Gjermund

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)