Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stopper under kjøring
#1
Fikk inn en Road King i garasjen i dag som tilhører en god kompis.  Han hentet sykkelen fra vinterlagring forrige helg og opplevde at motoren stoppet etter 300-500 meter. dette gjentok seg med 300-500 meters mellom rom.
da blir turen på 6 mil hjem lang.
Det han fortalte meg var at alt ble mørkt og at motoren stoppet. alt lys forsvant ingen varsel lamåer det bare ble mørkt og stoppa.
Fikk sykkelen opp på bukken i dag for å prøve å finne problemet. sykkelen ble kjørt ca 2 mil for å kome til meg i dag uten at den stoppet men den fusket og gikk ujevnt. Noe jeg hørte da han om kjørende.
Som mekaniker så begynner jo hodet å jobbe og man hører hva bruker opplever og mann starter å utelukke mulige kilder. Sykkelen hadde fått ny og fersk bensin s det kunne ute lukkes.
vel det første som ble gjort var å plukke av setet for å sjekke batteripolene at de satt skikkelig noe de gjorde. 
Jordingen ble selvfølgelig sjekket og det samme med hovedsikringen som sto høyest opp på mistenkt lista. men alt var ok. 
Startet sykkelen og lot den gå på tomgang den hakket og gikk rart lyset oppførte seg rart også.
Voltmeteret ble plukket fram og stilt inn på 20 volt likestrøm for å måle ladespenning. 
Måtte justere opp til 200 volt likestrøm for å klare  måle. Målte fantastiske 25,5 volt ladespenning det er 11,1 volt mer en normalt. Ikke rart sykkelen stoppet med jevne mellom rom. 
Jeg vil tro at automat sikringen har slått ut på grunn av for høy belastning. så min hovedmistanke mot hovedsikkringen var nok ikke helt bak mål.
Nå blir det å vente på ny regulator før man kan gå videre med feilsøkingen på motor fusk, men man skal vel ikke se bort i fra at det kan løse seg selv.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#2
I ett system med 3 ulike objekter, er det viktig at alle 3 fungerer slik de skal, ellers kan en få en kjettingreaksjon eller dominoeffekt om en heller vil bruke det ordet, med at 1 enkel del er skyldig i at en annen eller begge andre deler blir ødelagt. Altså stator, regulator og batteri er de 3 forskjellige delene som alle er i ett system.

Ikke helt unormalt at regulator gir seg (spørs litt hvilket årstall denne er fra, men ikke unormalt at HD satte inn et litt for svakt system originalt).
Du bør sjekke de to andre delene før du setter i ny regulator, ellers kan det hende at du må bestille enda en regulator innen kort tid hvis stator også har tatt kvelden.

Batteri og lading. 11.1 volt forsto jeg lite av. (hva mente du?).
12v batteri trenger 12.8v hvis jeg ikke husker feil, for å komme i lademodus. Men 12.8v er alt for lav lading, og 13.8v regnes som minimum spenning målt mellom batteripolene når motoren sviver. 14.2 til 14.5 er mer normale verdier, men kan gå opp til 14.7 (over denne verdien kan en skade batteriet). Ofte sies det at en må ha en minimum verdi på 13v ved 3000rpm, men personlig synes jeg det er en meget lav verdi.
PS: Har en konstant lys på, reduseres selvsagt verdien, og på dressere/touring kan en måle verdier på 13 tallet siden mye utstyr bruker strøm, slik som lykter, radio osv. Men godta aldri tall under 13v)

Måling av spenning på batteriet, her bør en også tenke på når en måler, altså om verdiene faktisk er riktige. Har en nettopp ladet batteriet eller motoren nettopp har svevet (blir jo også ladet når motoren sviver) vil verdiene målt rett etter lading være høyere en faktisk spenning på batteriet. Eksempel, motoren har nettopp svevet i 5 minutter, spenningen på batteriet har 13.1v som verdi, måler en 1 time senere har verdien sunket til faktisk verdi (batteriet har stabiliseert seg) og verdien er 12.7v.

Verdiene på batteriet tolkes slik.
Under 12v, dødt batteri
12.1v= 25%
12.2 v=50%
12.4v=75%
12.6v=100% (verdien kan være høyere en 12.6v)

Jeg hadde tatt ut batteriet, (eller ta av ledningene koblet til batteriet) og ladet det fullt opp, målt etter noen timer faktisk spenning på batteriet for å se om det gir et hint om batteriet også har tatt kvelden (kanskje batteriet er grunnen til at regulator tok kvelden?

Rask sjekk av stator: (ved oppladet batteri, minimum 12.6v)
Ta ut kontakten som kommer ut fra primeren, sett multimeteret til Ohms, og mål verdien som kommer når en måler mellom de 2 punktene, verdien skal ikke være høyere en 0.5 Ohms, høyere betyr at en må skifte stator.
Måling mellom 1 av utgangene og jord, her skal en ikke kunne måle noen som helst verdi, får en opp en verdi er stators jording feil, og en må bytte stator.
AC (legg merke til at dette måles i AC og IKKE DC) måling mellom de 2 utgangene: 18v +2 per 1000rpm for 38amp system, og 24v +2 per 1000rpm for 45amp system, lavere tall indikerer at stator må byttes.

Litt vel ofte er det batteriet som har hovedskylden for at regulator eller stator slutter å virke slik de skal. Litt for ofte ser en at det blir byttet deler, og at problemet raskt kommer tilbake pga batteriet som egentlig var grunnen til at en eller begge andre deler ble ødelagt, IKKE ble testet og dermed byttet. Altså ved dødt batteri og ny regulator, blir resultatet på nytt en ødelagt regulator.
Alt etter merke på batteriet, men en tommelfinger regel er at batterier bør byttes uansett etter 4-5 år. (dyrere og bedre typer har ofte lengre levetid).

(PS svaret her er mer detaljert for at andre skal kunne sjekke sine system, så egentlig ikke direkte rettet til Jan-Ivar)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Batteriet var nytt i fjor.
jeg har hatt det på lading i natt og målt det til 12,7 volt.
utførte en belastning´s test som sier att batteriet er bra. en belastning´s test gir ett bedre bilde på om batteriet er bra
enn å bare målte batteriets spenning. har flere ganger på biler sett batterier som måler 12,2-12,7 volt men som ved belastning ikke holder mål i det hele tatt.

Har vært ute i dag å målt stator. ingen kortslutning til jord og normal motstand. Målte output fra stator og den er også normal. sykkelen det er snakk om er en 02 Screamin Eagle 1550 Road King.
på denne sykkelen er det jo krom deksler på alt også regulatoren. om det er grunnen vet jeg ikke.

etter å ha kjørt alle målinger startet jeg sykkelen. Ved måling av lading fikk jeg frem 14,4 volt rett etter oppstart.
Lot motoren gå på tomgang i noen minutter mens voltmeteret sto tilkoblet. etter 4-5 minutter steg ladespenningen til 20 volt og voltmeteret klarte ikke å målelenger. skrudde over til 200 volt innstilling og kunne da måle 25,4 volt ladespenning. Sykelen begynte også å gå rart på tomgang og ved litt rusing.
stoppet sykelen og koblet bort batteriet. ved måling viste det 20 volt.
Koblet så ifra ledningene til laderegulatoren. satte tilbake batteriet som nå ble målt til 12,7 volt.
startet opp igjen å da går sykkelen tilsynelatende normalt
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#4
Ny regulator på plass. men ladet fortsatt for mye.
målte før helga å da var den innen for 18volt + 2 pr 1000 omdr/min. nå målte jeg plutselig 50 volt ved ca 1200omdr*min noe som jo er for høyt. måler fortsatt ingen kortsluttning til jord og motstanden i statoren er 1 ohm.

må nok dessverre bestille ny stator også.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#5
Tok en lade test på batteriet å den sa Good & Charge.
satte batteriet på lading i går kveld og lot det stå til laderen gikk over til vedlikeholds lading.
Ny oppstart og måling av lading Nå lader en 14,2 volt på tomgang og stiger til 14,4 volt og holder seg der helt opp til 3000 omdr/min. ville ikke ruse den mer med tanke på naboene.
målte i går kveld å da ladet den 20 volt.
Har kjørt flere oppstarter og målt leding i løpet av dagen og den måler 14,2 volt uansett.
prøvekjørt og den går som ei klokke uten stopp.
Sykkelen skal selges så eier vil frisk melde så da satser jeg på at det fungerer.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)