Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor Shovelhead
#1
De fleste Harley Davidson har originalt ganske store motorer, men flere av og HD riders har en tendens til å ville ha de enda større. For å få større motor, er det flere måten en kan benytte seg av. I dette innlegge tar vi en «gammal» motor, og det blir altså en Shovelhead.

En viktig ting med større motorinnhold er at en må sørge for at motoren får nok brannstoff og at den klarer å kvitte seg med eksosen. Dette kan være vanskelig med en original shovelhead topp. Så enten må en altså la toppen få en head job, eller så selger en toppene og kjøper nye, som allerede er forbedret (ofte er det billigere å selge de gamle, for så å kjøpe nye fra feks s&s, hva som er best??? det har vi alle en personlig mening om).

For å få større sylinder volum har vi to muligheter: En kan forlenge slaget fra svinghjulet eller en kan bore ut sylinderne, (eller begge deler). La oss se litt på bakdelene og fordelene:
Å forlenge slaget øker farten på stempelet, farten på stempelet er originalt også veldig høy, så en vil altså få enda høyere fart. En må også bruke kortere stempler, siden de ellers ville komme borti toppen eller svinghjulet. En kortere stempel har mindre overflate som går langs sylinderen, og dermed økes slitasjen og stemplet vil også (siden mindre overflate) kunne gi fra seg varme. Noen bruker «stroker plates» slik at en på den måten kan bruke samme lengde stempel, dette pleier å være en grei løsning HVIS rammen tillater at toppene blir forhøyet (hvis det er plass altså).

Den andre muligheten er å bore ut sylinderveggen. Her er problemet at både toppen og carterene må bores ut, slik at det blir plass. Dette er ikke all verdens arbeid, men en trenger en mal og en fresebenk for å få jobben gjort ordentlig.

Den tredje muligheten er en kombinasjon av de andre to. På denne måten er det mulig å få veldig stort sylinder innhold. Veldig populært er ett slag på 4-1/2 inch og en boring på 3-5/8 inch. Du vil da ha en motor på 93 ci eller 1558 cc.

Som huskeregel er det slik at en original shovelhead motor med original lengde sylinder, ikke må overstige 4-1/4 inch slag. I kombinasjon av lengre sylindere kan en maksimalt gå opp til 4-1/2 inch, og fortsatt rekne med lang levetid på motoren.
Motoren jeg nå skal skrive om, er en original sh 1340, som originalt har ett slag på 4-1/4 inch.
Vi valgte å gjenbruke svinghjulet, og å gå for sylindere med en utboring på 3-5/8 inch, men med original lengde slag. Vi vil da få en 88 ci (1474 cc) motor.
Med å bytte svinghjulet, ville vi bare fått en gevinst på 1/4 inch (6,35mm), og ikke minst pga erfaring som tilsier at s&s sitt svinghjul av den «nervøse» typen er, grunnen til dette er at den er lettere.
Med dette valget sparte vi endel penger, og motoren vil oppføre seg roligere og mer «balansert» enn med å bytte svinghjulet.
Vi balanserer svinghjulet for de større stemplene, for å redusere vibrasjonene under kjøring.
Carters og toppene blir frest ut, slik at de passer (aldri gjør dette for hand)

Da er tiden for å sette sammen motoren.
Å sette i sammen en slik type motor, er nesten slik som original HD motor. Vi starter med å plassere svinghjulet i venstre carter, for så å montere stempel og sylindere. Nå drar vi forsiktig motoren rundt, for på den måten å kunne se at alt går slik det skal, og at ingenting tar borti noen plass.
Er dette innenfor normene, kan vi bygge opp motoren. Dette gjørs på samme måte som på en original, (jeg har skrevet om dette i en annen post)

Med valg av kamaksel, må en jo selvsagt velge en som gir nok drivstoff, og en som ikke lar toppene bli for varme. Fra Andrews er det gode resultater med bruk av AB eller BH. En annen VIKTIG ting er å kontrollere oljepumpen. Den er slik som hjertet i vår kropp, for svak, sliter hele motoren, hvis den er utslitt, er det ingen dum ide å bytte (har du en plastikk breather, bytt brather til aluminium).
På motorer fra før 1978 må en også gjøre kanalen mellom kammen og brather større, dette kan en gjør en gjør med hjelp av en håndfres.
For å gi denne typen motorer den nødvendige blanding av luft og bensin, er en litt større forgasser ett godt råd. S&S Super-E feks.
For å gjøre motoren enda bedre, velger vi en elektronisk tenning. Grunnen til dette er at med bruk av stift vil gnisten være mye svakere, og nødvendig brenning for å forbrenne all drivstoff vil utebli.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Er og blir KONGE Bagger. Alltid noe å lære av dine innlegg.
Svar
#3
Ja, ja rolig nå. Fikk jo lyst til å gjør dette på minBig Grin
Må nok spare litt mer enn hva jeg hadde håpet, men da har man også noe Hi-Hi

Må jo fikse opp min en gang i tiden, hadde jo vært litt ekstra tøft dette daHi-HiHi-Hi
Svar
#4
Hei!
Fint med forum, der medlemmer kan dele kunnskap. Stiller meg bare litt uforstående til innleggene jeg har lest her av Bagger(administrator). Hvis forumet er ment som en kilde til læring, så bør vel ord og uttrykk være lett gjennkjennelige, eller? Tenker spesielt på bruken av:
-carterene = blokkhalvdelene
Ellers synes jeg at administrator bør kvalitetssjekke sine opplysninger, slik at direkte feil ikke publiseres:
"Veldig populært er ett slag på 4-1/2 inch og en boring på 3-5/8 inch. Du vil da ha en motor på 93 ci eller 1558 cc".
-93 kubikktommer(CID) er ikke 1558 cc, men 1524 cc
"Vi valgte å gjenbruke svinghjulet, og å gå for sylindere med en utboring på 3-5/8 inch, men med original lengde slag. Vi vil da få en 88 ci (1474 cc) motor".
-88 kubikktommer er ikke 1474 cc, men 1442 cc.
-Videre lurer jeg på hva administrator mener når han skriver: "Å forlenge slaget øker farten på stempelet, farten på stempelet er originalt også veldig høy, så en vil altså få enda høyere fart. En må også bruke kortere stempler, siden de ellers ville komme borti toppen eller svinghjulet. En kortere stempel har mindre overflate som går langs sylinderen, og dermed økes slitasjen og stemplet vil også (siden mindre overflate) kunne gi fra seg varme".
-Hvis jeg tolker dette rett, så menes det her at lengre slag(stroke), skal altså øke farten på stempelet? Dette vil i såfall være stikk i strid med all tidligere kunnskap jeg har innen motorbygging, der en motor(som HD) med mindre borr(bore) enn slag(stroke), vil kalles underkvadratisk og vil ha en karakter som gir mye moment(bunndrag) på lavt turtall, men begrenset turtallsvillighet. En overkvadratisk motor der borret er større enn slaget, vil derimot ha stor turtallsvillighet der draget kommer på høyt turtall, men vil mangle bunndraget. Ellers er påstanden om at et kortere stempel skaper mer slitasje også tvilsom, siden dette har sammenheng med flere faktorer som blant annet kompresjon, turtall og volum i motoren. Mindre overflate skaper mindre friksjon og samtidig mindre varme, samtidig som et kortere stempel vil etter all sansynlighet ha mindre vekt enn et lengre.
Håper på respons på mine synspunkt!
Svar
#5
(24-09-2012, 11:55)oddhenj Skreiv: -carterene = blokkhalvdelene
Et poeng å ta med seg. Takker

(24-09-2012, 11:55)oddhenj Skreiv: Ellers synes jeg at administrator bør kvalitetssjekke sine opplysninger, slik at direkte feil ikke publiseres:
"Veldig populært er ett slag på 4-1/2 inch og en boring på 3-5/8 inch. Du vil da ha en motor på 93 ci eller 1558 cc".
-93 kubikktommer(CID) er ikke 1558 cc, men 1524 cc
"Vi valgte å gjenbruke svinghjulet, og å gå for sylindere med en utboring på 3-5/8 inch, men med original lengde slag. Vi vil da få en 88 ci (1474 cc) motor".
-88 kubikktommer er ikke 1474 cc, men 1442 cc.

I utgangspunktet (matematisk) har du rett. 1ci er 16,387064cc
88x16,387064=1442.06
I Harley miljøet kjenner vi den modellen som 1450
Mer utslag blir det på EVO. Kjent av alle som 1340
Tar vi da 80x16,387064=1310.96512

Som tallene viser stemmer det ikke ut fra cc vi kjenner. Vi kjenner 80ci som 1340, 88ci som 1450 (originalt fra HD) I USA må produsenten holde seg innenfor en standard, som er pluss minus gitt tall.

Slik kan en også se på "KIT" som selges, hvor den ene 88 inch er større en en annen 88 inch.

(24-09-2012, 11:55)oddhenj Skreiv: -Videre lurer jeg på hva administrator mener når han skriver: "Å forlenge slaget øker farten på stempelet, farten på stempelet er originalt også veldig høy, så en vil altså få enda høyere fart. En må også bruke kortere stempler, siden de ellers ville komme borti toppen eller svinghjulet. En kortere stempel har mindre overflate som går langs sylinderen, og dermed økes slitasjen og stemplet vil også (siden mindre overflate) kunne gi fra seg varme".
-Hvis jeg tolker dette rett, så menes det her at lengre slag(stroke), skal altså øke farten på stempelet? Dette vil i såfall være stikk i strid med all tidligere kunnskap jeg har innen motorbygging,
der en motor(som HD) med mindre borr(bore) enn slag(stroke), vil kalles underkvadratisk og vil ha en karakter som gir mye moment(bunndrag) på lavt turtall, men begrenset turtallsvillighet. En overkvadratisk motor der borret er større enn slaget, vil derimot ha stor turtallsvillighet der draget kommer på høyt turtall, men vil mangle bunndraget.


Hvis vi nå for å gjør det enklere å innføre tall, sier at en har et slag på 4 inch, vi velger å bruke en kalkulator (Stempel fart kalkulator), og gir opp en fast verdi av turtall, la oss ta 2500 rpm.
En får da 8.466666666666667 meter pr sek.
Velger vi å øke slaget til 5, med samme turtall, får vi 10.583333333333336 meter pr sek.
Altså økes farten på stempelet med lengre slag.

Link til kalkulator http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html

(24-09-2012, 11:55)oddhenj Skreiv: Ellers er påstanden om at et kortere stempel skaper mer slitasje også tvilsom, siden dette har sammenheng med flere faktorer som blant annet kompresjon, turtall og volum i motoren. Mindre overflate skaper mindre friksjon og samtidig mindre varme, samtidig som et kortere stempel vil etter all sansynlighet ha mindre vekt enn et lengre.

Her er det to ting som spiller inn. Vinkelen stempelet har, altså på TDC (Topp Dead Center) når stempelet er på topp, og BDC (Below Dead Center) altså når stempelet er på bunn. Her er det vinkelen kommer inn og vil "prøve" å skyve stempelet i en litt annen grad en ønskelig.

Den andre, og ikke minst like viktig faktor er varme. Varme utvider metall, og varme utvider tynnt metall anderledes en tykkt metall, utvidelsen er heller ikke lik fra en metall sort til en annen. Ser en på ett stempel, er den "massiv" på toppen, og tynn i bunn. Utvidelsen av metallet skjer gradvis, og heller ikke likt over hele stempelet, (noen sammenlikner det med at når en starter en motor bråker den mer en når den er varm,,,lyden av stempelet altså)

I racing (fra S&S) er det ofte brukt en "loose fit" (sikkert et godt norsk ord for dette også), som gir en mulighet til å la motoren ha høye turtall fra starten av, bakdelen her er lengden levetid av motoren som reduseres pga at stempelet vil "bevege" seg mer til sidene en normalt.

(24-09-2012, 11:55)oddhenj Skreiv: Håper på respons på mine synspunkt!
Selvsagt! Kritikk, uenighet, spørsmål osv er for oss alle en metode å få frem en diskusjon/svar/spørsmål på.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Poenget mitt med kubikkstørrelsen var ikke HD`s måte å avrunde på, men at du oppgir feil i utregningen din mellom kubikktommer og kubikkcentimeter:
En 93 kubikker er i Harleymiljøer kjent som en 1520, det er en 1520 cc og ikke som en 1558!(som blir nærmere en 96 kubikker, på 1573 cc).
En 88 kubikker er også i Harleymiljøer kjent som en 1450, men den er 1442 og ikke 1474!

Okey, så var jeg nok litt snar med konklusjonen med hva du mente angående å øke farten på stempelet, ved å stroke(forlenge slaget). Jeg tenkte ikke på stempelhastigheten, noe som ikke er særlig relevant til daglig for min del. Jeg kan ikke huske å ha vært i kontakt med en motor der stempelhastigheten har kommet over anbefalt grense hittil, men selvfølgelig hvis dette skjer vil det være fare for stor slitasje. Likevel kan jeg ikke se at ved å øke slaget fra 4 1/4 til 4 1/2, altså en 1/4 tomme ser jeg ikke at dette skulle medføre noen slik fare, fordi økningen i stempelhastigheten er tross alt veldig liten.

Når det gjelder slitasje i en motor som modifisert, i dette tilfelle økning i borr og slag vil ikke stempellengden være det kritiske i forhold til slitasje! Volum kombinert med kompresjon er en mye større slitasjefaktor, særlig hvis motoren kjøres hardt! Når det gjelder stempel så finnes det så utrolig mange customtriks: lavere toppdekke og/eller flytting av kryssbolthøyde(sammen med rådelengde & slaglengde), coatede stempelsider(for mindre varmeutvikling) og uttak i nedre skjørtkant for å gå klar av veivskinker og masse andre muligheter....Ellers vil alle stempel slites mye mer på påstandssiden, altså i forbindelse med rotasjonsretningen.

Til slutt tenker jeg at uansett balansering av svinghjul, bør en motor vektjusteres med alle nye deler også før de monteres. Når du nevner motorer som bråker mer ved oppstart enn ved varmkjøring, så handler det vel like mye om toleranser. En motor bygd for gatekjøring av fabrikk har andre toleranser enn en motor som er bygd for racing av et motorverksted, hva vil du ha: En dønn kjedelig og still motor eller en tøff og morsom motor som bråker litt?
Svar
#7
Oddhenj, HD tc 88 er faktisk 88,36ci, 1448cc og ikke som du sier 1442cc

Utfra innlegget, vil jeg anta at brukte deler er fra s&s, som har egne størrelser.
Svar
#8
TC va faen er d??? hehe....ja den er sikkert d, men mitt poeng var at en 88 kubikker ikke var på 1474 cc osv, som det stod i d opprinnelige innlegget. Det er flere HD motorer som ligger over det kubikktomme tallet som motoren har fått, slik Bagger skriver der eksemplet 1340 brukes, den er egentlig på 81,77 kubikktommer(så en kan jo forstå at d høres teit ut, slik at 80 blir naturlig å bruke). Ellers er jo det i det metriske systemet vi oppfatter kubikktallet som litt sært; 1340, 883, osv. Opprinnelig var det kun ettermarkedsdeler fra små produsenter som laget større enn 1200 og senere 1340, HD kom ikke med på dette kubikkjøret før langt utpå 90-tallet, da med SE produkter. Når det gjelder S&S, som er de en av de eldste ettermarkedsprodusenter((faktisk over 50 år)sammen med Truett & Osborn, Leinewebweber mfl), så vet jeg ikke om de spesielt har egne størrelser. Generelt kan man vel heller si at amerikanere ikke er spesielt opptatt av nøyaktighet(på samme måte som feks europeere og japanere), dette gjennspeiles både på motorsykkelmotorer og bilmotorer.
Svar
#9
RevTech selger også 88ci 3-5/8, 4-1/2 som 1474cc.
Er vel pga oppdelingen av inch. 5/8 hvor 3/4 blir neste (8 dels utregning som brukes)
Når en avrunder pr 8 dels inch, blir jo nøyaktigheten pr del liten.
Svar
#10
Hehe...denne blir vi nok aldri ferdig med, men i min verden er 1 kubikktomme(ci) = 16,387064 kubikkcentimeter(cc), slik også Bagger skrev her tidligere. Altså da skal 88 ci bli: 88 x 16,387064 = 1442,06 cc. Men for å gå litt videre på siste innleggs påstand om at RevTech selger et kit med 3 5/8 borr og 4 1/4 slag, som skal bli 1474 cc eller 89,948998795635 cid blir jeg usikker på hvordan de gjør det?

Når man regner ci eller CID(Cubic Inches Displacement, for det er luft-/bensinmengden i sylinderen som blir fortrengt/forskøvet man er ute etter),blir det gjort på følgende måte:
pi x borr i 2. x slag/2 = 1,571 x borr x borr x slag:
3,14 x 3 5/8(3,625) i 2. x 4 1/4(4,250) / 2 = et svar mellom 87,681 og 87,797 CID avhengig av antall desimaler i pi. Eller man kan gjøre det på den andre måten:
1,571 x 3,625 x 3,625 x 4,250 = 87,73667 cid

Så hvis vi tar utgangspunkt i det siste svaret, som ligger mellom de 2 første svaralt. og regner om til kubikkcentimeter vil vi få: 87,73667 x 16,387064 = 1437,75 cc altså ganske langt unna 1474 cc, som det blir hevdet at RevTech bruker som mål for sitt 88 cid kit og igjen husk at amerikanerne runder av til nærmeste hele kubikktomme de synes passer, i dette tilfelle 88 cid. Da gjenstår spørsmålet om dette skyldes oppdeling av tommen i 8 del eller 4 del, eller om det er amerikansk unøyaktighet eller om de ønsker å ha et kit som faktisk er 89,9 cid(kanskje for å slå konkurrentene)??? Ikke vet jeg.... Smile

Nyttige sider for regning/omregning av ci og/til cc:
http://www.truettandosborn.com/calculator.htm
http://www.omregner.info/regne+om+Kubikk...imeter.php
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  S&S Stroker shovelhead Tumbleweed 3 771 17-09-2018, 18:26
Siste innlegg: Jan-Ivar



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)