Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
System Kontroller
System Kontroller (kontrollør)

For å se / kontrollere oljetrykket til Big-end via 2. kanal.
Oljetrykkmåler (feks til shovel, måles i toppen), men på denne måten har en også kontroll på bunnen av motoren.
Du kan gå ut fra at hvis SK stiger når du gir gass, har første kanal godt trykk, stiger den veldig mye, er sannsynligheten for at første kanal er tett ganske stor (tett filter/sil feks)

Med varm motor skal SK stige mellom 2,5-4mm.

.jpg   sk_deler.jpg (Størrelse: 21.48 KB / Nedlastinger: 90)
.jpg   sk_snitt.jpg (Størrelse: 33.01 KB / Nedlastinger: 90)
Hva trenger man:

1 Rustfir stål spiker
1 O-ring 4mm
1 Skive
Borr 4 til 4.2mm

En demonterer skruen på oljepumpen, og borrer på innsiden av denne skruen ett hull på 4 mm. Dette er en enkel jobb siden innsiden av skruen er kont.
Du tar spikeren gjennom hullet, setter på fjøren, deretter skiven for til slutt å montere O-ringen.

Når du monterer denne tilbake, ser en at spikeren stikker for langt ut, mål dette opp, og juster (kapp) spikeren til ønsket lengde.

Før du monterer den enda en gang, sjekker en først at spikeren kan gå lett opp og ned, at den ikke tar i hullet (da må hullet lages litt større).

Spikerhode skal være bak fjøren, ellers vil den kunne stige med høyt nok trykk, men ikke kunne senke seg igjen. Hvis spikerhode er i tykkeste laget, kan en slipe / file den tynnere.

Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Systemet er briljant. Utrolig smart metode for å måle trykket til big-end.

MEN jeg vil tro at flesteparten ikke forstår poenget, litt mer hva en måler, og fordelene, ,,,,,

For slik som jeg forstår det, er dette en meget god idé , så bare utdyp poenget med SK, så er det sikkert flere som vil bruke denne løsningen
Svar
Med bruk av oljetrykk måler, og da spesielt på Shovel, ser en egentlig bare trykket i toppen, en har da null peiling på om det strømmer olje inn til Big-end.

Hva kan en da se med en SK?

Jo, en ser om det strømmer olje inn til Big-end, og en kan «måle» seg frem til om en bør velge tynnere/tykkere olje, slik at trykket på den måten kan justeres. En kan også «måle» seg frem til om en bør velgen en sterkere/svakere fjør, som vil kunne regulere tidspunktet (trykk punktet) kulen løfter seg på.

Vil SK alltid ha samme visning?

Nei, etterhvert som motoren blir varmere, vil trykket synke. Da vil fordelen med en SK bli enda lettere å forstå. Hvis en bruker motorsykkelen på små avstander, vil en se at oljetrykket er relativt høyt eller innen ønsket, det samme med nivået til SK. Velger en å kjøre en lengre tur, kan det være at SK synker helt til bunns, ligger der som en død spiker, hva nå? Skal en da kjøre videre, håpe at oljelampen (som nå er siste indikator) begynner å lyse? Skal en tro på historiene en har hørt på pub rundene at en Harley-Davidson klarer seg fint uten olje i Big-end?

Eller er det rett og slett bedre å demontere oljetrykk måleren, kjøre med den viten at en ikke har noen som helst ide hvordan det ligger an med smøringen til motoren?

Ett lite tips:
Hvis / Når du har montert en SK, og motoren er kald, ikke trykk SK ned, du vil da stenge olje kanalen, og olje trykket i toppen vil stige til så stort trykk at olje trykk måleren kan ryke. (har montert SK på endel motorsykler, og noen av eierne har den tendensen til å å bruke SK som en av/på knapp, for så å se på utfallet på oljetrykk måleren)

Ett tips til: En trenger ikke å lage den av en spiker, bare det er noe som ikke ruster, og som en kan montere en hette / topp (slik som et spikerhode)

.png   SK_kald_shovel.png (Størrelse: 311.71 KB / Nedlastinger: 84)
SK Kald Shovel

.png   SK_gass.png (Størrelse: 284.59 KB / Nedlastinger: 84)
SK Litt gass

.png   SK_motor_av.png (Størrelse: 308.05 KB / Nedlastinger: 84)
SK Avskrudd motor
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Smile Smile
Svar
Er dette noe en bør vurdere å montere?
Svar
på en gammal Shovelhead er olje mengde like viktig og kanskje viktigere enn trykk.
hele veiva er lagret opp i rullelagre. i motsettnng til glidelagre som finnes i de fleste bilmotorere slipper rullelegarene igjennomstor mnegder olje så noe stort trykk blir det ikke. derfor er olje mengde også viktig.

kjører selv med olje trykks måler på veivhuset og trykket er ikke høyt. ikke skal det være så høyt heller.
Svar
Jan-Ivar, slik jeg forstår det, er det olje gjennomstrømning en kan måle med denne SK. Altså det du mener er viktig.
Eller tar jeg helt feil?
Svar
(01-10-2012, 20:15)Gubben Skreiv: Jan-Ivar, slik jeg forstår det, er det olje gjennomstrømning en kan måle med denne SK. Altså det du mener er viktig.
Eller tar jeg helt feil?

Det stemmer at du måler olje strømmen inn til blokken.
Svar
det stemmer nok det ja. men det blitr jo automatisk trykk isystemet også.
noe trykk må det selvfølgelig være. har lest en del på shovelhead.us hvor det er mye nyttig info å hente.
det er vel ett par stykker på det forumet som har forska litt på olje systemer.
Svar
tror jaggu jeg må selitt på detta systemt i vinter.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)