Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tapping av batteri jordfeil
Flere opplever at noe tapper batteriet, her spørs det hvor fort batteriet blir utladet. Ved veldig rask utladning snakker en ofte om ødelagt batteri, mens med treg utladning feks at en etter en uke fortsatt har strøm på batteriet men ikke nok til å få start på motorsykkelen, da snakker en ofte om tapping eller jordfeil.

En enkel metode å lete etter feilen er å demontere - minus kabelen, slik at pluss (+) fortsatt er koblet til batteriet, mens (-) polen ikke er tilkoblet.
Da tar vi en prøvelampe og kobler den til minus, og lampen lyse siden en kjører + til jord. Demonter sikringer frem til lampa slukker, og da har en funnet rett krets det er snakk om.

Selvsagt kan en gjøre dette på andre måter, men alle bør ha en kontroll prøvelampe og derfor valgte jeg denne metoden.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Dette kan også utføres med ett volt meter.
koble fra minus polen og den røde ledningen til voltmeteret på batteripolen og den svarte på polskoen.
alle voltmeteret har en COM port hvor den svarte ledningen skal stå. du finner også porter hvor den røde leedningen skal stå.
når man skal måle AMPERE er det viktig å først måle med rødledning i utgangen som det står 10AMP på.
da slipper man å knekke sikringa i meteret.
sett meteret i mellom som tidligere anvist og les av i displayet. viser det under 1 amp kan du flytte den røde ledningen fra 10AMP porten og ned tilden med lavre AMP styrke.

de fleste bilprodusenter tillater en utladning på 0,05 amper. har du ett 19 amper timers batteri vil det ta ca 380 time rå lade ut batteriet helt hvis jeg nå ikke har regna feil.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Topp
men forstår ikke helt dette.
ta av pluss ledningen. Rød ledning fra voltmeter til pluss på batteriet. Svart i COM på voltmeter og deretter til ramma på sykkelen?
Svar
Ta av MINUS polen. sett den rødeledningen fra voltmeteret på batteripolen og den svarte på polskoen du nettopp demonterte.
still voltmeteret på AH og les av på displayet hvor mye empere trekk det er.
Kan du bruke ett voltmeter vet du hvor du skal koble inn testledningen på meteret for å kunne måle riktig
Svar
Fant en video som tar en med steg for steg. Vel og merke er dette for en bil, men prinsippet er det samme. Har en ikke sikringer som en kan trekke ut, men har de "automat" sikringene, betyr dette at en må demontere ledningen inn til sikringen en skal teste.

Svar
Prøvde litt i dag. Fra voltmeter rød til minus pole på batteriet og svart til ledningen som normalt er på minuspol. Byttet port fra rød ledning til com. Har ikke 10 på voltmeter så jeg satte den på 20. Den gav mellom 0.08 og 0.25. Er dette greit? Ble aldri mindre når jeg tok ut sikringer.
Svar
Ser du sliter litt her Karl Arve.
Beskrivelsene over og filmen gir en god indikasjon på fremgangsmåten, men før jeg tørr å svare deg Karl Arve, kan du laste opp et bilde av voltmeteret slik du har stilt det inn?
Svar
Slik hadde jeg satt det sammen

Svar
funker det.
Svar
Smile men tallene jeg fikk er de 0.08 til 0.25 eller må jeg dele de på to siden jeg satte den på 20 og ikke 10?
I filmen fikk en ha opp til 50
Litt råd her
Men alt gikk til null når jeg tok av sikringen under sete, men det er vel en hovedsikring
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Få liv i flatt batteri Bagger 2 2,243 30-03-2015, 22:07
Siste innlegg: Bagger

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)