Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tennings problemer!
Vel etter en lengre tid med feilsøking og masse skruing og en masse penger, her ejg endelig en sykkel jeg kan stole på igjen.

Det begynte tidlig i vår med att sykkelen fuska og skjøt i eksosen når den var kald. Dette skjedde bare en gang i blant og kun når motoren var kald, og ga seg etter ca 5-10 minutters kjøring.
Så jeg slo det fra meg med tanken at motoren var kald og det var kaldt i lufta.
Når varmen kom fortsatte dette fra tid til annen, så en fredag på vei hjem fra jobben stoppet den brått.
fuska noen ganger rett før noe jeg trodde var fordi det var lite bensin på tanken, noe det også var så jeg slo over på reserve tanken. Gikk da greit noen hundremeter før den stoppet helt. Nulltegn til liv. starteren slo helel rikke inn når jeg trykket på knappen. Ble plukket opp ev en bekjent som kjørte meg hjem.

tok med meg bil og henger samt ett par hjelpere for å hente skrotet. Da jeg kom frem prøvde eg å starte den og joda den starta og gikk tvert. så jeg kjørte den hjem uten probemer. satte med ned med koblings skjemaet og fant en automat sikring i kretsen til tennings anlegget. denen erstatta jeg me den vanlig 15 AMP sikring. Hvis det var Automat sikkringen som var syndern ville sykkelen fortsette å gå som den skulle. Om det var en kortsluttning i kretsen som ville sikkringen gå å det var enklere for meg å feilsøke.
Dagen etter var det ut på tur med sideveske full av verktøy. sykkelen tikae og gikk som ei klokke i flere mil. før den plutselig stoppa. sjekka ført sikkringen jeg hadde bytta ut å den var hel. så ut med tennpluggene for å sjekke dem. og for å se om det var gnist noe det ikke var. lot den stå i 5 minutter å testa igjen å da var det gnist på pluggene. Nå kunne jeg i det minste kjøre på starter`nSatte dem inn igjen og fyra sykkelen for å fortsette turen den gikk da noen få mil før den stoppa igjen. 
samme prosedyre og samme  resultat ingen gnist i ca 5 minutter.
når den starta igjen gikk den den siste kilometeren hjem.

når jeg kom hjem ble den satt på jekken med motoren i gang. her lot jeg den gå til den stoppet. tok frem kjølespary og begynte med coilen. uten at det ga noen forskjell. plukka så av tennings dekselet før jeg starta sykkelen igjen. denne gangen køla jeg ned giveren på kammen å den starta igjen tvert. lot den gå til den stppa ett par ganger til og tok tiden det gikk far den starta til den stoppa. lot den så gå igjen å begynte å kjøle ned giveren noen sekunde rfør motoren etter klokka brude stoppa å den fortsatte da å gå. så foet jeg ike kjøle ned giveren stoppe den.

bestilte ny giver og bytta den. etter det gikk sykkelen som ei klokke i flere uker. På vei hjem fra Bergen stoppe den helt plutselig. den bare daua som den hadde gjort tidligere. Men nå fik jeg heller ikke starteren til å slå inn. hørte det klokka i releet men starteren ville ikke. det gjorde jo ting litt mer vanskelig. Hadde hatt dett eproblemet også noen ganger tidligere så jeg hadde løsningen på det problemet i sideveska. Skrur man av lokket på innslagte kan man kjøre startmotoren manuelt ved å trykke inn innslags solenoiden. dette ble løsningen- 
motoren startet etter 10-15 minutter en stoppet igjen i det jeg skulle sette meg på for å kjøre. nytt forsøk gikk da i 20 sekunder før den stoppa igjen. sånn holdt den på en stund helt til den helt plutselig ofrtsatte å gå så da var det bare å kaste sge på å kjøre som om man hadde styggen sjøl i hæle. kom meg hjem med ett stopp på veien hvor den starta igjen med engang.
sykelen ble nå stående i 14 dager mens jeg ventet på deler som måtte bestilles hjem Måtte bruke bil noen dage ri ferien.
Når deler og nytt løfte bord var i hus var det på han igjen. denne gangen.
ble tanken demontert for å bytte coil og ledninger samt tennplugger. 
begynte også å gå over alle ledningene fra motoren via tennings modulen og opp til styret.  alle kontater ble renset go satt inn med kontakt fett. fant flere ledninger som hadde liggeti klem under tanken. Fjernet de skadde delene av ledningen eog erstatte dem med nye. innslaget på starteren ble overhalt for å slippe å slite med det. byttet også ut lokket med ett med innebygget startknapp da dette ville eliminere problemer.
etter denne jobben gikk den som ei klokke i 2 uker før den plutselig stoppet under kjøring etter bare 3 mil. startet igjen med engang. å gikk fint resten av turen på nesten 30 mil.
dagen ettrr var jeg ute å øvelses kjørte med fruen å da stoppe den 2 ganger på ca 7 mil. starta igjen med engang nå også.
besøkt familien til fruen og på veien hjem stoppet den igjen. startet denne gangen også med engang. men etter noen få kilometr begnte den å fuske åå skyte i eksosen. denne gangen akkurat som den gjord ei vår. tidligere hadd en aldri fuska før den stoppa. men det gjorde den nå. det knalla og smalt noe helt vilt i stund  før det helt plutselig ga seg. nesten hjemme begynte det igjen noen reale smell og jukk før den stoppa helt.
Null gnist på pluggene denne gangen også. vurdert å ta sykelen freun kjøret for å kjøre hjem å hente bil og henge rmen fik plutselig fyr på den igjen. NÅ var jeg så lei av hele dritten at jeg kunne ha kasta den i sjøen om det hadde vrt en i umidelbar nærhet. 
Nå var det bare en ting jeg ikke hadde bytta å det var tennings modul. den koster noen kroner så jeg hadde venta med den.
om det var rett eller galt vet jeg ikke., men jeg bestilt nå en ny Dyna 2000 tennings modul  maken til den som satt der.

Bytta  modul for snart 14 dager siden å den har nå gått nesten 200 mil uten så mye som ett feil slag, det har ikke vrt så mye som ett forgasser nys elller et fuske slag. sykkelen går nå mye bedre en den noen gang har gjort og den bruker helt plutselig 
1dl mindr på mila. da jeg kjøpte den for 4 år siden hadde gikk den på rett under 0,5 på mila de siste to årene har den gått på 0,65 på mila. jeg trodde det var fordi jeg hadde satt inn vassere kam og bytte eksos men nei da det var tenningen som var feil. Har bruk ten del tid på å teste dyser i forgassren uten at det har gjort noen forskjell på forbruket.
har også lekt med tennings kurvene på tennings modulen uten noen merkbar forskjell.

Med Ny moul kan man merke at det skjer noe når man bytter mellom kurvene. så jeg vil vel tro at den modulen har vært problemet over lenger tid men at den først nå i år begynte å lage virkelige problemer

Nå er gleden med å kjøre motorsykkel tilbake. når man har en sykkel som feiler fra tid til ennen blir man sittende å kjenne og lytte etter feil. det kan jeg nok legge fra meg nå vil jeg tro. 
Nå er det bare å nyte resten av sesongen og få med seg de siste treffene med klubben som man kan kjøre til.
gleder meg til ei helg i Valdres om 14 dager og ei helg i Kristiansand om en mnd.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Jeg fikk et merkelig problem i fjor sommer. Har en 2003 Road King med innsprøytning. Hadde da hatt den i 3 år uten så mye som er hikk. Heldigvis skjedde det hjemme. Skulle starte opp, starteren slo inn og begynte å gå men så var det stopp. Hoved og baklys blinket i takt med blinklysene, men ellers var det dødt. Unntaket var hovedreleet som klapret i takt med lysene. Det var full spenning på batteriet. Spurte på det lokale HD verkstedet om tips, men de hadde ikke hørt om noe lignende. Testet alle sikringer og releer, men alt i orden der. Løsner alle koblinger og spylte med kontaktrens. Fremdeles ikke liv.
Begynte nå å bli litt lei og tok et par ukers pause.
I mens sto batteriet på lading med en Cetek lader hvor en kan følge ladeforløpet, og det så normalt ut.
Begynte på igjen og spylte ut en masse dritt i fra tenningslåsen uten det hjalp noe. Skrudde av baklyset bare for å ha gjort det, og fjernet en toppet spiseskje med gjørme. Gjennomføringene i bakskjermen var ikke tettet så jeg ordnet det.
Var egentlig tom for ideer, så jeg tok ut starteren. Det var en del brannsår på kontaktene, så jeg kjøpte repsett og satte inn. Fikk starteren testet på et bilelektrisk verksted, og den var i orden. Men ikke liv for det.
I et lyst øyeblikk tok jeg ut batteriet i bilen og koblet til det.
Da var alt i orden, startet og gikk som en drøm.
Så ble det nytt batteri, og har startet som en drøm etter det men ingen har klart å komme opp med en forklaring på hvorfor hovedlyset blinket sammen med blinklysene. Det gode som kom ut av det, var at jeg ble godt kjent med det elektriske anlegget.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Jan Ivar:
Dette er mye av det samme jeg har opplevd over lang tid. Men for meg hjalp det ikke å skifte tenningsmodul.
Tror jeg må plukke ned det meste å skifte / lage nytt ledningsnett.
Har en gammel Police og derfor maange ledninger som bare er kappa...
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Problemer med pære for lavt fuel nivå på tanken romle 6 3,411 01-03-2016, 20:53
Siste innlegg: romle
  tennings problemer Jan-Ivar 12 2,521 03-06-2013, 13:48
Siste innlegg: tutte

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)