Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tenningsbank ?
Etter at jeg fikk bygd om motoren i vinter og fått høyere Komp. synes jeg å høre noe jeg tror kan være tenningsbank etter at motoren er god og varm.
Hvordan vet jeg at det er Tenningsbank og hva skal jeg gjøre med dette?
Tenkte i første omgang å gå fra 95-blyfri til 98-Super.
Hva med plugger skal jeg ha en kaldere tennplugg ?
Svar
Tenningsbank får en helst når motoren må "jobbe". Feks fra en står stilt til en kommer opp i fart, eller npr en kjører opp en bakke i 5. gir, uten å gire tilbake, vil en lettere få tenningsbank. (på denne måten er det enklere å være sikker på at lyden en hører er tenningsbank).

Det kan være flere grunner til tenningsbank, for mager blanding, feil tenningskurve (tennplugg tenner for tidlig) vil føre til tenningsbank.
Normalt skal tennpluggen tenne luft/bensinn blandingen, og flammen skal gå fra den ene siden av forbrenningsrommet til den andre.
Hvis denne blandingen selvantennes vil det oppstå to flammer, den ene av selvantennelse og den andre av tennpluggen. Disse to flammene vil kollidere og en hører "bank".

Med en for varm motor vil en kunne få tenningsbank, dette pga blandingen vil selvantennes. (fortenning)
Oktan: Med oktan tall kan en prøve å unngå at selvantennelsen oppstår, men dette bør du på din EVO kun gjør hvis du vil finne ut om det er pga selvantennelse, du skal ikke trenge å kjøre rundt på 98 i fremtiden.

Eksosgass. Det kan også være rester etter eksosgass i forbrenningsrommet som resulterer i for varm motor, og resultatet er da selvantennelse.

For varm luft. Luften som blandes med bensin kan være for varm.

OK, det var litt om noen grunner til tenningsbank.
Nå nevnte du antagelig grunnen til tenningsbanken på din EVO, du har forhøyet kompresjonen.
Dette is seg selv trenger ikke å være en ulempe, men en må på samme tid justere tenningskurven til en høyere komp motor.

Hvis du har den originale HD sitt tenningssystem kommer du nok alltid til å slite. Hvis du skal bytte eller har ett annet tenningssystem må du ha av en type der du kan forandre kurven. Du må stille kurven inn til å tenne senere. Kurven er ikke det samme som å stille tenningen (tenningen reiner jeg med er riktig innstillt).

Ang plugger. Du har et poeng med at en kan velge kaldere plugger, men jeg tviler på at det vil hjelpe deg noe.
Ser en på anbefalinger fra flere produsenter av tenningssystem anbefaler de heller ikke at en bytter til "dyre" merker. Champions sine (eller HD, det er de samme) er gode nok.

Har du ellers byttet på noe? Eksosanlegg, luftfilter, luftfilter hus?

Håper det var til litt hjelp, bare spør mer hvis du lurer på noe, og gi mld om hvordan det utvikler seg
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Det er ikke byttet hverken eksos eller luftfilter.
Ja det er fordi jeg kjørte i 5. gear med oppakning i motbakke etter å ha kjørt i flere timer. Husker ikke hvilken tenning jeg har men den er ikke standard til Electra men kanskje std på en Police Special.
Det kan hende den går litt magert men pluggene ser greie ut.
Svar
Ang tenningsmodul. Hvis den er fra HD, kan du ikke bytte på kurver.
Hvis du ser på feks Daytona 1005, så kan du bytte på kurver, den virker også på den måten at startmotoren må få fart før den prøver å tenne tennpluggene, noe som resluterer i lettere starting av motoren. Men hvis du velger å bytte modul, må du høyst sannsynlig betille en rotor H-D P/N 32402-83. Denne kan gå på dual fire, men hvis du bytter, hadde jeg kjøpt med single fire coil, denne coilen ser helt lik ut den du har, altså passer på samme plass fremme under tanken.

En fordel jeg liker godt med Twin-Tec er muligheten til å forandre på innprogramerte kurver. Det er flere kurver en kan velge mellom med å vri på en knapp, men en kan også forandre på disse kurvene på en pc.
Svar
Finner jeg ikke ut av det iløpet av helgen,blir det å dra innom Custom Service på mandag
Svar
Du kan "prøve" å sette tenningen litt senere, slik at fortenningen forskyves
Svar
Jeg ville byttet tenninga uansett. En motor med høy kompresjon skal ha single fire.

Twin-Tec er god den, ellers har en også Crane HI-4 (8-2100 er single fire).

Spar deg for utgiftene med å gå på verksted, bestill en ny modul og bytt det selv.
Er ikke innviklet.
Svar
Enig der HD1340.

Men en annen stor fordel for tutte er jo også at han har planer om å trekke på en tilhenger. Dette vil kreve mer av motoren, og tenningsbank vil være resultatet. Med ett klipp til en svakere stigende kurve, er problemet løst. Det samme gjør en hvis en reiser i land hvor en er så uheldig å få bensin av litt mindre god kvalitet en en er vandt med, et klikk, og kjører videre som om ingenting har skjedd.

Montering er som HD1340 sier usetvanlig enkelt. Begge de merkene oppererer med led lys, som en stiller tenningen inn etter. Deretter står det i manualen hva kurvene er for, og du bør da velge en som stiger mindre raskt for høy komp. motor. Skulle den fortsatt ha tenningsbank, tar en ett klikk til.

Det stemmer også at motorer med høy komp skal kjøres på single fire tenning.
Kjøper du en kit, får du modul, coil og tennpluggledninger, så må du bare få tak i en ny rotor (selges alltid på samme sted som du kjøper kit¨en)

Bilde av nødvendig rotor

.jpg   rotor.jpg (Størrelse: 6.04 KB / Nedlastinger: 39)

PS Har du en 8 pinnes "tysk" plugg, kan du også bruke 1006/1007 (3007 eller 3006 heter da kiten) modul fra Daytona Twin-Tec, denne er da extern, og ikke intern i grisetrynet slik som 1005. Men da trenger du P/N 32400-94 som sensor, og ikke rotoren jeg nevnte tidligere.
Svar
snakket med Tutte på telefonen i stad og fant vel ut at han har Dyna S dualfre tennings system.
han skulle prøve å justere fortenninga noe ned å teste med det.

men som det blir nevn er nok ett bedre tennings anlegg å foretrekke.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
OK, og takk for tilbakemelding Smile
Men med Dyna s kan han bare jusere tenningen, ikke kurver....

Hvis han vil bytte til et annet system, vil jeg tro at 1005 modellen (grisetryne) vil passe han bra. Såg på ebay at de selger kit for 319 dollar, altså ink coil og kabler, da kommer bare rotor utenom, den ligger mellom 6-10 dollar.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)