Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tennplugger.
Har siden jeg kjøpte min første sykkel for 7 år siden sverget til å bruke Champion plugger.
Den eksakte grunnen vet jeg ikke da jeg tidlogere har sverget tilå bruke NGK på atl jeg har hatt av biler.
har kjørt RN 12 YC på EVO´n og det har da fungert meget bra så langt. har flere ganger tenkt på å prøve
noe annet men har endt opp med å kjøpe Champion igjen.
Har egentlig ikke funnet noen gode anbefaling på hvilke tennplugger jeg bør bruke.
satte meg derfor ned i vinter å søkte litt etter over gangs tabeller og fant da ut at
NGK BPR 5 ES var pluggen som var direkte overgang i fra Champions RN 12 YC.
ut i fra dette bestilte jeg hjem ett par NGK BPR 5 ES plugger og monterte dem.

første oppstarten på lørdag ga meg ingen AHA opplevelse da motoren hadde stått rolig lenge og trengte tid
for å fylle ventilløfterne med olje før den startet.
kjørte motoren varm og skiftet olje og filter, da dette ikke tok alle verdens tid gikk jo neste oppstart greit
da motoren fortsatt var varm.

Hadde tenkt å ta første turen i går men da var batteriet tomtfor strøm eller i hvertfall nesten så jeg mått e utsette det
på tross av at batteriet senest var oppladet lørdag.
med ny ladet batteri var det nyt for søk i dag. Reagerte jo litt på hvor enkelt den faktisk startet.
men tenkte ikke noe mer på det, kjørte først en rolig prøev tur for å kjenne litt på tin gog fylleopp tanken.
neste tur ble til klubben. motoren startet vanvittig lett og ed litt mer aktiv kjøring føles sykkelen mye friskere
motoren har en mye bedre gange også.
Synes rett å slett att motoren virker mye mer lett startet og att den går mye bedre med NGK plugger en med Champion.
når jeg reiste fra klubben var motoren kald etter å ha srtått i 3 timer. dro kun ut chocken og trykket på start motorne og motoren var i livet før den hadde gått to runder.

det skalbli moro å teste dette litt mer ut over sommeren men her etter tror jeg det blir NGK plugger.
skal teste BPR 6 ES og BPR 7 ESi løpet av sommeren for å se hvordan det fungere. disse pluggene er kaldere en BPR 5 ES som jeg har i idag
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Jeg har lignende erfaring. Har også brukt NGK BPR 5 ES, og fikk en mer lettstartet motor. Ikke det at den var tungstartet
med HD plugger, men den var merkbart raskere til å fyre med NGK.

Sist sommer kom jeg over et tilbud på iridiumplugger. De var priset lavere enn vanlige plugger, så jeg kjøpte 4 stk til prisen av 2 vanlige.
Det var Denso IX22B. Fikk inntrykk av at motoren startet nesten før startknappen var trykket i bunn. Virket også livligere ved bykjøring.

Har tidligere hatt biler som foretrakk et bestemt tennpluggnerke. Hadde en Opel Ascona som hardnakket insisterte på AC plugger,
samtidig som min fars gamle Citroen 11 Normal foretrakk Golden Lodge.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Grunnen til at en ofte bruker eller skal en si sverger etter Champions sine plugger er pga keramikken. Keramikken til Champion trekker mindre litt til seg olje, og vil dermed over lengre tid fungere bedre en flere andre merker.

Når det gjelder oppstart av motor skal en egentlig ikke legge alt for mye av grunnen for eller imot på pluggene (samt de er nye), en bør da også ta i betraktning tenning og EFI/Forgasser. Tar en feks EVO motor og setter på en god tenningsmodul og bruker riktig kurve, ser en også at produsent av disse modulene (av de bedre vel og merke) har testet seg frem til at det ikke finnes mer positive sider ved å bruke dyre eller andre merker tennplugger en hva en normalt får oppgitt som original til sykkelen.

Prøver ikke her å si at NGK sine plugger ikke er gode, men utfra erfaring ser jeg ei heller hvordan de skal kunne være bedre en RN12YC Champion (til EVO som vi snakker om her).
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Akkurat det med Keramikken har jeg ikke hengt meg opp i eller tenkt på, At det ble Champion handler vel mer om at den er tilgjengelig og at den står oppført i Manualer og verksteds håndbøker.

Min sykkel har en Dyna 2000 tennings modul og har fått nye tennplugger hver vår. har prøvd meg frem forskjellige tennings kurver og testet litt frem og tilbake med gnistgap for å se hvordan ting fungerer.
har ikke noe negativt å si om Champion overhode. de har fungert helt utmerket. mine sykler har aldri gjort ett feil slag så lenge jeg har eid og kjørt dem.

Men jeg synes nå uansett at den virket mer lett startet med NGK plugger en med champion.
En annen ting er at sykkelen virker friskere i på draget og att lyden ble rundere og ikke minst at motorens gange ble jevnere.

fult mulig det er ett sansebedrag men jeg skal nok teste litt frem og tilbake. kanskej jeg køper ett sett med Champion plugger for å
prøve frem og tilbake og se på forskjellene.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)