Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Til Bagger
Til Bagger, sist æ læste innlegget ditt, så blei det for mye babbel, men æ prøvde mæ på nytt i dag å læse svar, me en smule adhd, som e årsalen t at æ ikke får me mæ alt æ læs, så går det sånn, men hør på d hære bagger, du nevne epoxy å prøve å tilsette farge, d kan du bare glæmme, d funke ikke, men, no e æ så heldig at æ har en kunstner kjæreste, (Ho har foresten malt det ene motivet på tanken, men d sees ikke så godt, må ha riktig lys når æ tar bilde) ho driv me kunst epokxy, å hvis du skal ha farge i, s skal man bruke pigmenta (pulver), å det gir nydelige farga, æ skal ha på kunstepoxy (den hold sæ blank å klar, å gul e ikke), i stedet for klarlakk, da får en syk syk syk dybde, å kunstverkan blir skikkelig konservert. Men når det kommer når det kommer til et show å snakk om pris, så e d mye mere verdt for må om får en pris, på et show, vell viten om at æ for over et år sia spurte hær p forumet om æ skulle ha olje på luftfilteret, å no et å et halvt år seinere har slått dæm som bruke 100 tusenvis av kroner, å æ henta et kobberrør ut av veggen hos kompisen, å filte å lodda å mekka, for å få bænsin t forgassern.
Svar
Æ har foresten "forska"
en del på epoxy, når æ lagde tankembleman, å dæm blei jævlig bra, bedre enn kjøpte, vet du egenskapan til epoxy, så e det lettete p jobbe me?
Svar
Tank emblem, ei kobberplata, klipt å bøyd til (går i en bølge på en måte å har blanda inn messingstøv, for kul efekt) et bilde, å kunst epoxy på toppen, men no kommer det et lag til når æ forsegle tanken, men bilde rettferdiggjør ikke emblemer

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Hær e et par bilde æ fant på væggen laga me kunst epoxy, å plgmenta å det e speile hælvetes blankt

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Æ har nå villmarkspanel bord me maleri som vente på epoxy, som skal brukes til koldtbord, å ætterhvært som du spis, så kommer det frem et vakkert maleri, som kjæresten min har malt?
Svar
Å da e det bare å vaske av maleriet, å henge det på veggen, men d e kunst, å koste "litt" i tillegg? Men en fantastisk gave til komfirma ten eller brudeparret eller 60 åringen, eller dem som har alt?
Svar
Æ kledde en sånn papprull som d e tennbriketta i, (dem e så myk når du tar ut bunnen at du klemme dem bare du tar på dem)me 4 lag av dem karbonmatten som dem har på biltema, å kunst epoxy , når det va tørt, så kunne æ voksne mann på 90, ok da nermere 95, stå på den uten at d blei ei sprekk i den, å den va tætt å lætt som fan, å kunne lettvindt ha blitt en oljetank, som tåle mer et sammenstøt en metall gjør, åsså e den drit lætt? å for ikke å snakke om den syke dybden d blei på karbon, æ har laga et sæte til ei kawaramma, av et blikk hjærte som det sto  nokka romantisk på, banka det flatt å klædde det me 4 lag karbon, så no hold d sæte lættvindt selv ei russisk bombeflyvertinna???
Svar
Hei Uffen.

Epoxy er et godt material, mange bruksområder og mye mindre skadehelseligg å jobbe med en f.eks polyester, samt at det er sterkere, noe som resulterer i at en trenger mindre av både resin og matter (glasvezel. karbon, kevlar eller hva en måtte bruke, for laminering).

Finnes nok flere måter å få farge på epoxy en kun ved bruk av pulver pigment, selv bruker jeg pulver pigment hvis resultatet skal ha en metallisk utseende, hvis jeg ønsker at en skal kunne se "bevegelse" i fargen. Ønsker jeg en helt svart epoxy, som er dekkende (kan selvsagt bruke mindre mengde farge tilsetting hvis en ønsker mer transparant resultat, bruker jeg konsentrert pigment pasta (ser mer eller mindre ut som normal tykk farge , men hvor 1 liten dråpe på hendene vil være nok til å farge hele handen og mer). Denne er laget for å kunne blandes inn med epoxy.

En kan (og ihvertfall med tanke på kunstverk) velge andre alternativer for å få farge eller effekter i epoxy. Flere bruker alkohol inkt, en kan bruke akryl farge (resultatet er da en mer matt farge en ved bruk av "normale" farge tilsettinger)  
I kunsten kan en selvsagt også bruke inkt som ikke blander seg inn i epoxy, for å lage meget spesielle effekter, men det er jo stor forskjell på påkrevd styrke mellom ett maleri og en skjerm til sykkelen, så tviler vel på at pigmenter/inkt som ikke kan blandes med epoxy egner seg så bra der.

Du nevner kunst epoxy, nå skal ikke jeg si at jeg har rett i mine antagelser, men vil tippe at det er epoxy som de fleste, MENS harderen er "treg" og at det er tilsatt UV blokker.

Jeg brukte tidligere 2 typer epoxy, 1 "normal" og en tynn. Den normale kan en laminere med, den tynne til å "casting" /helle/tømme. Harder til den "normale" var tidligere gulaktig på farge, og var en normal harder. Tynn epoxy er selvsagt i viskositet tynnere, og harder var blank/transparent.

Idag bruker jeg bare 1 type, side den "normale" harderen også har blitt transparent. (utenom rivertable hvor jeg må ha mye tykkere lag på en gang, bruker da samme epoxy, men en tregere harder, som gjør at jeg ikke må stoppe på maks 1 cm (tror jeg det var) men kan gå opp i ca 10 cm på en gang, ellers ville epoxyen blitt alt for varm, og sprukket i alle kanter (ved bruk av normal harder og så tykt lag).

Jeg tilfører vel og merke 1% uv blocker hvis produktet ikke skal lakkeres etterpå, men beholde epoxy som siste lag (ergo, i min epoxy er det ikke uv blocker tilført fra produsent).

Til sparkel bruker jeg glassstøv med epoxy, enkelt å pusse, sterkt og meget lav vekt. Til lim (føre 2 epoxy deler, eller andre deler sammen) bruker jeg bommulpulver.

Legger ved noen bilder av terrassebord, klokke og en selvlaget koffert til en elektra.

En som ønsket et bilde av en kjent kirke i Nederland på et trebord. Bildet var tegnet av en kjenning av han, og jeg tok bilde av tegningen, tracert i bilderedigeringsprogram, og skar det ut med en plotter. Det hvite og blå epoxy er med farge tilsetting, ikke pulver. Deretter et lag på 2-3 mm med transparant epoxy for å få det helt flatt.
(og som Uffen sier, glans og dybde blir ikke som i virkeligheten på bilde, mye av både effekter, glans og dybde forsvinner på bildene som er vedlagt)

Samme person som over, ønsket seg at alle bordene på hans biker cafe var med forskjellige motiver, og denne da med et engelsk merke. Her har jeg brukt litt forskjellige farger i pigment pulver form, og dybde og "bevegelse" er merkbar, som sagt, ikke på bilder dessverre.

En gammel tattoo maskin fikk sin plass i et bord.

Laget en klokke til et 5 års jubileum, push rod delt i to, vært brukt som 1-2-4-5-7-8-10 og 11. Stempelpen til 3 og 9, delte et stemel i to, som er 6 og 12.
Her brukte jeg endel pigmenter (pasta) og litt inkt som ikke blander seg inn med epoxy, noen små dråper med alkohol (den gir en meget spesiell effekt, deler seg ut, og resultatet etterpå blir ganske bra....burde hatt et bedre bilde å vist til ang alkohol, men det er jo selvsagt bare til å prøve selv).

Her bruker jeg farge tilsetting i epoxy for å lage den svart. Hadde trolig vært enda bedre å laminert i svart, deretter et lag med svart epoxy, men men, denne var laget med normal epoxy, deretter med svart epoxy.

Her er tank,skjermer og kofferter selvlaget, kåpen er kun modifisert med 3 kjørelys som som også blinker gult ved bruk av blinklys. Ekstralys og høgtalere er laget i lower fairings. Var meget budget prosjekt, men så helt verst er det ei heller ikke. Radio er vanntett utgave som ofte brukes til båt, men produsent har laget en adapter, slik at den også passer til HD, slik at kontrollene på styret fortsatt kan brukes til å kommandere radioen. Ellers kan en legge inn telefonen bak dispalyet, for lading, eller deling av musikk. Blåtann overførering støttes også, og usb.

Epoxy er et kjekt material, prisen går heldigvis også nedover pr kg, så det trenger ikke lengre å være alt for dyrt å lage deler til sykkelen med epoxy.

Tar gjerne tips både fra deg Uffen og andre ang Epoxy.

Ang show, skal på søndag til BigTwin BikeShow, får vi se hvordan det er dette året.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
IOÆ beklager min ærlighet, men d dokker har hær e et møkkaforum, d bære præg av janteloven, misunnelse å en drøss me snikera, nei æ fant ikke ut kor æ melde mæ ut, så det får dokker gjøre som sitt på kontrollen. 
Takk for meg

Mvh
Uffen
Svar
Beklagelig å høre, har sendt deg en privat melding.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)