Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Timken lager på nyere TwinCam
#1
Timken svinghjul lager er et lager jeg frem til dags dato aldri har sett gått i stykker
Fra 1969 var det uforandret på alle bigtwin og med en litt mindre versjon på Sportster.
Med andre ord, Shovelhead, Evolution og selv på TwinCam var det et timken lager på venstre side.
På høyre side satt svinghjulet fast med fra løse ruller til faste lagre, noe som alltid blei større og større. Men ikke på venstre side, der satt det gode gamle timkenlageret som aldri hadde laget problemer, helt frem til 2003 (Bigtwin)

Dette dobbelte lageret blei byttet med et enkelt lager, og etter noen forandringer sitter nå samme lager på begge sider av svinghjulet.
Det er ganske stor slark i lageret, og det er faktisk ganske greit, siden svinghjulet kommer fra fabrikken med ubalanse på 1-2 tideler, spesielt er dette på modeller fra 2007 og nyere som har lengre slag.

Dette har blitt diskutert i alle retninger, meninger osv. Aftermarked av raskere kits, har spesielt stilt seg skeptiske til at timken lageret er blitt byttet ut. S&S opplyser i deres katalog at svinghjulet deres er ment til bruk med dobbelt timken lager, og ikke for type 2003 og nyere. De lager svinghjul til 2007 og nyere......
Med andre ord sier de ikke at en må montere timken lager, men måten de sier det på, er vel å forstå at hvis ikke kan en ikke bruke kiten.....
Det tilføyes også at en må bruke Screaming Eagle timken lager, som egentlig er det samme som original, men da med coating, noe som gjør det enda sterkere.

Jim's lager en kit som gjør at en kan montere timken lager i en nyere type motorhalvdel.
Screaming Eagle har også et slikt sett, og merkverdig nok, er det Jim's som er produsenten!!!

   

Dette settet er ikke av prisnivået «gis bort»,
så muligens er det billigere å levere fra seg motorhalvdelen,
kjøpe sammen med noen andre, eller hoppe over dette,
å bruke en fresebenk/dreiebenk.

   

   

En setter altså hjelpemiddelet på motorhalvdelen.

   

Det er laget til «ledere» «glidere» slik at delen som skal bli igjen i motorhalvdelen kommer på rett plass. Deretter presses den på plass.

   

Enkelt borres nye hull

   

Det er også hull som må borres for oljestrømmen, dette er også i samme hjelpestykke.

   
Det er faktisk også ett hjelpemiddel for å tappe beint. (Er jo kjent at Jim's tenker på mye)


   
En må selvfølgelig bruke spacers med montering for å holde oss innenfor gitte toleranser.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)