Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tolking av tennplugger
#1
Jeg har lest på flere forum at på grunn av dagens etanolholdige bensin, kan en ikke som før se på midtelektroden
og ut fra dens utseende se om blandingsforholdet er korrekt.

Det har vært nevnt at en skal se på fargen på belegget rundt gjengepartiet for å få en pekepinn om hvordan det ligger an.

Jeg husker gamle dagers tennplugger med brun midtelektrode.

Noen meninger om dette ??
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
#2
Ja dette med innblanding av alkoholer forandrer på flammen,
Alkohol brenner "penere" en bensin, og avgir dermed ikke samme type sot. Normalt ser en da på den nederste delen av gjengene, for å se fargen. I E85 er dette enda mer ett spørsmål, siden % etanol da er enda høyere en i 95 blyfri.

Ønsker du detaljerte "meninger/synspunkter"? Da må du vente til jeg får litt bedre tid, skal se om jeg kan få lagt inn noen bilder med beskrivelse.
Grunnen til dette er rett og slett siden justering av feks forgasser og lesing av plugger blir litt anderledes, også innflytelsen på siste kjørte meter vil gi "synlig" spor, selv om minuttene før, egentlig kanskje var for mager/fet justert.
Altså ved kjøring i feks 80km/t, og når en stopper, vil vi egentlig se "resultatet" av forbrenning fra de siste sekundene, og ikke for en lang periode.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Ja Simbad nå er riktig mann satt på saken. Cool
Snart har vi lært noe nytt begge to.
Svar
#4
Venter i spenning.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
#5
Etanol i bensin.

Etanol eller bio etanol blir nå med 5% tilføyet i 95 blyfri. Etanol blir ofte fremstilt av tarve, mais, osv, en mye omdiskutert metode siden dette råstoffet også kan brukes til menneskelig konsumpsjon og eller jordbruksområder som kunne blitt brukt til produksjon av råvarer til menneskelig konsumpsjon. Dermed har fremstilling av etanol blitt satt i 2 grupper, første generasjon og andre generasjon.
Andre generasjon er derimot fremstilt av produkter eller områder som ikke kan brukes til menneskelig konsumpsjon (også rester etter råvarer gjelder her, feks mais planten men ikke mais kolben).

EU har satt som mål at bensin skal inneholde 10% etanol i 2020!!! Derimot håper oljeselskaper (og andre) at andre generasjons etanol skal kunne telles dobbelt, noe som betyr at 5% andre generasjons etanol skal godtas på samme linje som 10% etanol fra første generasjon. (Ikke at de godtas som 10% etanol, men som samme reduksjon av skadelige stoffer).
Oljeselskapet Shell vil ikke levere E10 hvor etanolen kommer fra første generasjon.

Som en ser snakker en her om målene til bla EU for å redusere ut slipper, og for et "grønnere" drivstoff.

E5, E10, E15, E85 er tallene vi nå kan finne rundt på pumpene i Europa, alle med henvisning over hvor mye etanol som er blandet inn i bensinen (dermed forfaller den feilaktige markeringen E95 til blyfri, den er altså E5).

I Europa er det stor forskjell fra land til land for å komme til de 10%, Frankrike hadde stor politisk flertall for innførelese av E10, og E10 ble innført nesten over natten. Dette legger en godt merke til når en stopper på en bensinstasjon langs motorveier, pumpen er utstyrt med 2 slanger for bensin, E10 og 98 blyfri. Skal en tanke E5 må en finne seg ett kjøpesenter som har bensinstasjon, og som har 3 slanger festet til pumpen.

I Tyskland, Nederland, Belgia osv er mottakelsen litt mer lunken til denne type drivstoff, og her er E5 mer normalen.

Etanol kan også gi motorproblemer (og andre), Etanol inneholder mye O2 (oksygen), bensin derimot "tåler" ikke O2, og dermed oppstår det en nedbryting av bensin i tanken. Nedbrytingen av bensin resulterer i en gjørmete konsistens, og på E85 kan dette allerede oppstå etter 60 dager.

Etanol er også etsende, og her er ofte problemet vi merker på eldre modeller. Pakninger, membraner, flottør, slanger, injektorer, dyser osv kan skades av etanol. Samtidig er etanol hygroskopisk (trekker til seg vann) noe som forsterker korrosjon egenskapen ytterligere.
Etanol skilles også fra bensin når den er blandet med vann. Siden etanol er tyngre en bensin, vil etanol dermed synke til bunnen av bensintanken, og når en da starter motoren, vil en i starten kunne ha en konsentrasjon av etanol på nærmere 100%.
En mye høyere varme vil utvikles i motoren, vil få høyere turtall, og etanol selv gir ingen smøring. Resultatet er at en kan ødelegge en motor på få minutter!!!

Når en idag fremstiller Euro 95, eller E5 blir det altså tilsett 5% etanol. Etanol har en høyere oktan innhold en bensin, og bensin oktanet reduseres dermed slik at den ferdige E5 vil ha det vi kjenner som 95 oktan. Som nevnt over kan altså etanol skilles fra bensinen, og resultatet vil dermed også tilsi at resterende bensin i tanken vil ha en lavere oktan innhold en 95.



Effekten en får ut av etanol er mindre pr enhet en samme enhet bensin. For samme avstand som en bruker 1 liter etanol, trenger en 0.69 liter bensin.

Også AFR (Air Fuel Ratio) er anderledes.

Og nettopp dette med AFR er både interessant og ikke minst viktig.

For å finne ut riktig ARF går vi utfra ren (100%) etanol (CH).

CHO + 3 O = 2 CO + 3 H



Oppsettet av molekyl massen til etanol:

(6 x 1.00794) + (2 x 12.0107) + 1 x 15.9994) = 46.0684 gram etanol pr mol.
1 mol x 46.0684 g/mol etanol / 3 mol x 2 x 15.9994 g/mol oksygen.
46.0684 / 95.9964 = 1 / 2.0838 for den teoretisk perfekte blandingen av Oksygen/Brannstoff.

Den atmosfæriske luften består av 20.9 volum prosent oksygen, som blir det samme som 23.1 masse prosent.

Dermed blir den teoretiske blandingen oksygen/brannstoff av 100% etanol:
(2.0838/0.23133) / 1 = 9.0078 : 1

For å ta ett eksempel på E85

Sommer:
0.85 x 9.0078 + 0.15 x 14.64 = 9.8526

Vinter:
0.70 x 9.0078 + 0.30 x 14.64 = 10.6975

Gjennomsnittet ligger altså nært målet på 9.765.
I praksis varierer kvaliteten på etanol, og også årstiden spiller inn, dermed varierer alltid AFR.

Oversikt:

Bensin støkiometri (ideelt) AFR 14.70 Ratio 1.00 Lamda 1.000
Bensin maks kraft rik blanding: AFR 12.50, Ratio 1.18, Lamda 0.850
Bensin maks kraft mager blanding: AFR 13.23, Ratio 1.11, Lamda 0.900

E85 støkiometri (ideelt) AFR 9.77, Ratio 1.00, Lamda 1.000
E85 maks kraft rik blanding: AFR 6.98, Ratio 1.40, Lamda 0.740
E85 maks kraft mager blanding: AFR 8.47, Ratio 1.15, Lamda 0.867


1 liter ren etanol gir 35% mindre effekt en 1 liter ren bensin.
90% bensin med 10% etanol gir 15% mindre effekt.

Med bruk av etanol i blandingen trenger en oftere "kaldere" tennplugger, og tenningen vil trenge en annen kurve siden oktantallet i etanol er høyere en oktantallet til bensin.
Med en høyere oktantall vil en kunne få feil forbrenning, og i motsetting til lavt oktantall, vil varmen til tennpluggen bli for høy uten at en trenger å høre tenningbank.

En bytter altså ut tennplugg til en "kaldere" variant og forandrer kurven og evt tenningtidspunkt.

Avlesing av tennplugg deles normalt opp i 3 faser. Full gass, normal og tomgang.
På porselenet av tennpluggen kan en altså avlese disse 3 fasene. Helt øverst (inni) av porselenet er "full gass", midten av porselenet er "normal" og helt nederst av porselenet er "tomgang".

For å kunne avlese "full gass" kjører en på full gass og samtidig som en tar inn clutchen, slår en av tenningen. Bremser ned og stopper.
Blyfri bensin fargelegger ikke tennpluggen like enkelt som blyholdig bensin, så en må se nøye etter. En ser også etter om en ser små prikker på porselenet, disse prikkene indikerer at blandingen er alt for mager, og at aluminium har smeltet og festet seg til tennpluggen.

Tenning spiller en viktig rolle, ideelt ønsker en en lyseblå ring på midten av porselenet til tennpluggen.
Veldig blå/grønn ring og eller at tuppen begynner å smelte, indikerer på en for avansert kurve.
Ingen farge/ring, indikerer på at en må ha "mer" tenning/kurve.

"Kaldere tennplugger" betyr at en må avvike fra manualen. Og med blanding av mer og mer etanol i bensin, er dette meget viktig.
Ja, dette var ihvertfall en start Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Det var mye interessant informasjon.
Takk
Svar
#7
Dette var nyttig og spennende. Takker så mye.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Iridium tennplugger sindbad 0 605 02-08-2015, 22:23
Siste innlegg: sindbad



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)