Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trenger hjelp til en Rocker C uten elektrisitet
Hei,

Kjøpte min første HD i fjor, en HD Rocker C 2008, og fikk guttedrømmen oppfylt i en alder av 35 (les: single og uten barn). Har hatt sykkelen på vinterlagring i vinter og hatt batteriet hjemme. Har ladet opp batteriet to-tre ganger ila vinteren og hentet sykkelen tirsdag 7. april. Foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer med sykkelen, men i dag ville den ikke starte. Vrei om nøkkelen, som vanlig, men ingen tenning eller lys fungerte. Fikk tak i startkabler som jeg koblet mellom HD-batteriet og bilen, og da fikk jeg start på HD-en. Med en gang man fjerner kablene (har ventet opp til 10 min med kablene koblet til) så slukker alt av gnist i HD-en. Regner med at det er noe galt med dynamoen, men er ingen ekspert og tar derfor gjerne i mot råd.

Ellers får jeg sykkelen hentet i morgen tidlig av Falck, og de ville kjøre den til Lazy Boyz. Vet, som de fleste på Østlandet, at gutta her er flinke, men også at de tar seg godt betalt. Har derfor vurdert å benytte FastBikes (http://fastbikes.no) i stedet, og skal ringe dem i morgen tidlig. Er det noen som har erfaringer med FastBikes her så er jeg veldig åpen for innspill.

Hilsen en "ung" HD-entusiast som opplevde marerittet med havarert sykkel på en ellers glittrende vårdag i dag.
Svar
Hei Nikko.

Har du multimeter tigjengelig? (voltmeter), kan du i så tilfelle måle spenningen på batteriet uten at koblinger til sykkelen er påskrudd. Gi svar her på hvor mange volt den viser. (har selv mer tro på at du trenger nytt batteri, men litt for lite info til å stadfeste)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Takk for hurtig svar. Målte spenningen da jeg satte i batteriet på tirsdag, og da var alt som det skulle være. Da jeg snakket med gutta fra Falck så trodde de det kunne være noe med dynamoen, i og med at alt stopper opp med en gang jeg fjerner startkablene fra batteriet.
Svar
Nei, det stemmer ikke, Nummer 1, du har ikke noen dynamo i den forstand, opplading til batteri er selvsagt vesentlig, men vil da ved ødelagt opplading ikke lengre lade batteri, og i still stand, kunne tappe batteriet. Tilbake til spørsmålet mitt, har du mulighet ti å demontere batterikablene, måle batteriet i den tilstand, (du kan da ogsåå lade opp batteriet på nytt, for å se om det tapper seg ut av seg selv, som sagt uten at du kobler det til sykkelen). Gjør dette først, før du bruker penger på noen butikker. Er alltid billigere å bytte delene selv, så lenge en klarer å finne ut hvilke deler en trenger å bytte.

Men mål, gi melding tilbake, hvis du føler den er litt for lav, lad opp batteriet, koble den til sykkelen, ta på tenning slik at lyset går på, la det stå på i 1 min. skru av, koble fra batteri, og mål, gi deretter melding. På den måten klarer en også å se om det er batteriet (som forhåpentligvis) er syndebukken
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Hei Bagger,

Takker nok en gang for innspill og gode råd. Har, typisk nok, ingen verktøy og/eller multimeter/voltmeter tilgjengelig. Lot Falck ta med seg sykkelen i morges og de kjørte den til Fast Bikes.

Akkurat hatt en samtale med en av de ansatte på Fast Bikes og han hadde ikke hørt om tilsvarende problemer på en HD Rocker C før. Han nevnte at han skulle sette en mekaniker med god kjennskap til HD på jobben, så her krysser man fingrene for at man ikke blir flådd økonomisk.

Uansett, takk nok en gang for raske tilbakemeldinger og gode råd. Meldte meg inn på forumet her i gårkveld og er imponert over hvor hyggelige folk er og hvor godt man blir tatt i mot til tross for at man ikke er noen fagmann/mekaniker selv. Gleder meg til å følge forumet og ikke minst til jeg har min HD klar for nok en sesong.

Mvh
Nikko
Svar
Fast Bikes har vel en kar med god kjenskap til HD.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Ja, Fast Bikes har en jeg tror kalles for "Rikken" som er en dreven HD-mekaniker. Tror han jobbet for Lazy Boyz tidligere, så håper bare at det ikke blir for store innhugg i budsjettet Smile
Svar
Rikken har så vidt jeg vet ikke jobbet for Lazy Boyz men er en godt kjent custom bygger og godt kejnt i det Norske biler miljøet. de som vet hvem han er kjenner hans bravader.
Jan Egil Kongsrud derimot har jobbet for Lazy Boyz. Jan Egil har jeg kjent siden jeg kom til verden og kan trygt anbefale ham. han har 30 ås erfaring som motorsykkel mekaniker, har drevet eget firma. han har vært med som mekanikker for Jon Leret og de ble Europamestere flere ganger på 80 og 90 tallet

kom til å tenke på en ting å det er at det sitter en automat sikkring mellom batteriet og lade regulatoren.
følg pluss ledningen fra batteriet så vil du finne den. hvs den sikkringen ikke virker sm den skal vil ikke batteriet får lading. på den anne siden kan det virke som om bateriet ditt også er defekt.

at den stopper så fort du fjerner startkablene tyder jo på at det ikke r strøm nok i systemet. husk da på at den modernemotor med elektronisk innspørytning er mer avhengig av nok strøm en det en gammel motor med forgasser er.
hvis batterispenningen faller under ett gitt nivå vil all elektronikk slutte å virke. lurer på om grensen ligger ved 11 volt.
så lenge du har startkablene koblet til får den nok strøm fra den tilkoblede kilden. så fort den er koblet vekk faller spenningne og den stopper.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Hei Jan-Ivar,

Takk for svaret. Jeg er, som du/dere sikkert har skjønt, mange mil fra å være noen fagmann. Men, har en far som er elektriker og han nevnte også dette med sikringen (han har skrudd biler i over 50 år). Nå ble sykkelen fraktet av Falck til Fast Bikes i går, så håper, som nevnt tidligere, at dette ordner seg fort.

Var innom Fast Bikes sine hjemmesider nå (http://fastbikes.no/omfastbikes.html) og ser at det du sier om Kongsrud stemmer mht bakgrunn fra Lazy Boyz. Beklager at jeg rotet litt med navn, og takk nok en gang for behjelpelig svar.

Ha en fortsatt god helg Smile

Mvh
Nikko
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)