Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vinter er mekke tid.
Fortsetter med laboreringen.
byttet ned til 180 hoved dyse og opp til 48 lav farts dyse. da skjedde det ting. fikk en mye bedre respons ved pådrag samt at sykkelen går penere.
siste finpuss var å justere opp gnist gapet på pluggene. har så langt ikke fått den til å gå pent med større en 0,7 mm gnist gap.
åpnet i går opp til 1 mm gnist gap som det står i boka.

må vel si jeg er på rett vei.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Det er ikke bare vinter som er mekke tid.
Etter å ha fikle med dyser, forgasser justering og tenning i ukes vis ble det skikkelig sving på sakene.
Sykkelen har gått som ei klokke i flere uker, men forrige tirsdag ble det brå stopp.

Satte meg på sykkelen kl 0530 for å reise på jobb. en helt normal mora på vei til Lillestrøm møtte jeg Køen. Hadde gleden av å slå av en prat med Gjermund mens vi venta på at veiarbeide skulle ta slutt å veien åpnes.
veien ble åpna og turen gikk videre. På vei inn i rundkjøringa før Rælingstunellen var det en kar i en Mercedes som på død å liv skulle se hvor nær baklykta mi han kunne kjøre. Det endte med at horna begynte og vokse og hakereima på hjelmen ble stram. Så fort jeg fikk retta opp sykkelen ble gasswiren stramma nok til at bakhjulet miste grepet med ett par på følgende sladder. Turte rett å slett ikke slippe gassen før jeg hadde henta den inn igjen.
I det jeg har kontroll tar det tak. jeg girer og trutallet flyr i være. trodde først jeg hadde bomgira men etter ett par nye forsøk skjønte jeg at noe haddeskjedd. det var bare å trille til første SOS lomme inne i tunelen. Da jeg kom meg av sykelen og sjekke fikk jeg konstatert hva jeg trodde hadde skjedd. belten var borte da var det bare å komme seg inn i bua og forsøke å ringe men telefonen var død. mobildekning er like dødt det.etter 25 minutter klarer jeg å få kontakt med veitrafikk sentralen som kontakter bergnings bil. etter nye 10 minutter kommer Nilsens Bilberging. den største skurken i hele bransjen. fikk sykelen opp på planet og kjøret ut av tunellen.
sjæføren spør hvor jeg vil ha frakta sykkelen og jeg svarer at jeg vil ha en levert på min arbeidplass. det var ikke noe problem men det ville koste meg 2200 kroner (det var godt jeg hadde på bilbelte ellers hadde jeg vel gått igjennom taket) tror du fane ikke skurken skulle ha 2200 kroner i tillegg til egen andelen på 500 korner.
på toppen av det hele var han ferdig på vakt så jeg måtte pent bli med tilbake til hovedkontoret så de fikk skifta sjåfør. at jeg var forsinka til jobben spilte ingen rolle.
vel inne på kontoret fikk jeg bekreftet at det skulle koste meg 2200 kroner i transpor tilegg for å få sykkelen til Oslo.
at nærmeste merkeverksted som er lazy Boyz lå i Oslo spilte heller ingen rolle.
jeg spurte da hva det ville koste meg å bli transportert hjem med sykkelen og fikk da til svar at det kostet kun 500 kroner i egenandel. det endte da med at sykkeln ble transportert hjem til meg. jeg fikk tak madammen som heldigvis ikke hadde reist på jobb enda. så hun kom og hente meg å vi kjøret til jobb. kontaktet forsikrinsg selskapet mitt samme dag og fikk der beskjed om at Nilsen bilberging skulle ha kjørt meg til Lazy Boyz eller til min arbeidplass uten at det skulle kostet meg noe mer en 500 kroner som er vanlig egenandel for bergning av kjøretøy.

ny belt ble bestilt samem dag og dukket opp hos meg Torsdag. torsdags kveld gikk med til å demontere. under demonteringen fant jeg ut at bakhjuls lageret også var defekt så det var bare å bestille ett nytt sett.
på toppen av det hele hadde svingarms akselen rustet fast i foringa på høyre side. så det bel å slå den ut sammen med foring og gummi oppheng heldigvis hade jeg ett sett med gummioppheng liggende.
etter timer med varming og rustløser ble bolten satt i ett glass med Cola hvor en sto fa fredag til søndag morgen.
når den fortsatt ikke hadde løsnet tok jeg like godt vinkel sliperen og splitta stålhylsa. banken dtn forsiktig av akselen satte den løst fast i skrustikka og sveisa den sammen igjen. etter litt fin pussing med fil o vinkel sliper passet den igjen.
nå var det bare å skru sammen igjen. nye hjullagre ble montert og nytt belte.
når beltne var på plass og alt annet som var demontert var på plass igjen . gikk jeg like godt i gang med å overhale gaffelbeina. en jobb som det var planen å gjøre i løpet av Juni og før jeg skulle på langtur med klubben , men når sykelen først sto der på bukken ble det gjort.
eter 10 timer i garasjen sto sykkelen på hjul igjen. det enste som gjenstod var å fylle olje på primæren
dessverre var det tomt for olje i hylla så jeg måtte pent vente til dag.

Nå her jeg vært ute å prøvekjørt og kontrollert at alt er i orden igjen. nå håper jeg at resten av sesongen går smerte fritt. må nok skifte bak dekk i løpet at sommeren men bortsett fra det håper jeg jeg slipper å skru noe mer en litt etter syn. så får jeg satse på at neste sesong blir en sesong uten avbrudd. er inne på min 6 sesong nå og hvert år her sesongen blitt avbrutt av ett eller annet problem som har medført skruing

n
Svar
Først og fremst er jeg glad du ikke falt eller verre. God alt gikk bra.
Er jo litt rart at en ikke har muligheter å kontakte noen når en først får problemer i en tunnel, eller at statens vegvesen ikke har innlagt kamera som registrerer slike saker (det er jo mye brukt i andre land, og sikkert også i Norge).

Touring modell og belte,,, det er en av de designer løsningene jeg aldri har forstått, og ei heller noen gang kommer til å forstå. En må av med primere, opp med svingarm osv osv, fremhjulet føles etter en stund som eneste ting en ikke trenger å demontere, og alt dette for ett belte.
Du skriver om vanskelig å demontere bolt, kjent irriterende problem, også skjer det at denne akslingen har oksidert seg bom fast i girkassa, og med litt for mye kraft, ender det med avbrukket stykke på selve kassa,,, ingen vei å gå med andre ord, men en kan jo lure på hvordan i all ¤%##"" en skal få den ut. Håper du smurte inn overdrevet med fett i denne delen,,,,,,,,,,

Ja, håper også at du nå kan få nyte resten av sesongen uten tekniske problemer med sykkelen.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Ja, jeg konverterte til kjede og drev etter 4 beltskift på 4 år..
Svar
har sendt mail til vegtrafikk sentralen men uten å få noe svar. det er kameraer montert i tunellen.
da jeg endelig fikk kontakt med vegtrafikk sentralen kunne han fortelle at han så meg

Smurte inn akselen godt med fett for å si det sånn. det samme ble gjort med begge hjulakslene.

designet kan man si hva man vil om, men det er ingen tvil om at belt har lenger skift intervall og mye mindre vedlikehold en kjededrift.
Svar
Javel, byttet til kjede nettopp for å få mere driftssikker sykkel. Den ene belgen holdt kun 300 mil dvs en god helg i salen.
Svar
Fant extra utstyr til bussen din Jan Ivar
.jpg   FB_IMG_1455651254550.jpg (Størrelse: 21.95 KB / Nedlastinger: 17)
Svar
Se der ja!
Skulle gjerne hatt en gammal FLH med Liberator kåpe. er vel for øvrig det meste av original stæsj på den sykkelen der. bortsett fra taket.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)