Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
anbefalt motorolje
har en softail med evo motor ( 98 mod som er gått ca 33000KM). skal før den igjen tas i bruk ta den årlige motor olje skift. Hva anbefaler dere av syntetisk eller mineral olje?

siden avtapping av gammel olje skjer via olje tanken vil det være olje igjen i bunn av motor ved olje skift. Gjør det noe da noe om jeg bytter fra mineral til syntetisk? eller omvendt?
Svar
Les hva som står i instruksjon manual eller verksteds håndbok. følger du anvisningene på olje der er du trygg.

Jeg kjører aldri noe annet en 20w-50 mineral olje på mine 3 sykler. har kjørt Biltemas Mineral olje.
HAr en 73 mod Shovelhead. en 95 mod Tour Glide og en 98 mod 1200 Sportster.

Tru bussen jeg kjøpte i 2013 har jeg kjørt over 60000 km med går fortsatt som ei klokke.
den har totalt passert 135000 km.
Mineral olje har jeg aldri vurdert da den rett å slet er for tynn i mine øyne.
I en Harley motor er det kun noen få punkter som er trykk smurt resten avhenger av en jevn og god olje strøm.
For tynn olje vil da renne for fort igjennom.

Når jeg skifter olje pleier jeg å varmkjøre motoren 15-20 minutter på tomgang.
så tapper jeg av olja på tanken. mens den renner ut tar jeg ut tennpluggene.
når det slutter å renner fra tanken kjører jeg motoren på starteren for pumpe det meste av olja
ut av motoren.
så er det bare å bytte oljefilter sette tilbake tappe plugg og fylle olje.
Før du setter tilbake tennpluggene kjører du motoren på starteren til oljelampa slutter å lyse.
da vet du at olje er pumpe rundt i motoren og kan trygt starte den igjen.

Du får ikke ut all gammel olje av motoren. skal du det må du demontere hele motoren å vaske alt rent.
det bir på samme måte når du bytter olje på bilen din ha du en Diesel motor er olja like svart etter 2 minutter
på tomgang. rett å slett fordi det alltid vil ligge igjen olje rester i motoren.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
ok.da bestiller jeg mineral olje og filter fra deathtrap. skal bruke trikset med å ta ut tennpluggene. Bestiller gear olje i samme slengen. 

sykkelen gikk bare 300 mil i fjor .
Svar
Deathtrap har olje og filter til deg.

et ble bare 12000 km på meg i fjor. pleier å kjøre 15000 km ca pr sesong. hadde en sesong med mye trøbbel. 
sykkelen sto i totalt 6 uker i på vente av deler. sat times vis med feilsøking. 
ble vel ca 2000 km på Sportstern også. så jeg skal vel ikke klage.

starter normalt sesongen i Mars og avslutter i Oktober/November. i den perioden blir bilen kun brukt når jeg må ha ed meg noe som er for stort til å ha i side veska.
Svar
(04-03-2018, 18:33)Jan-Ivar Skreiv: Deathtrap har olje og filter til deg.

et ble bare 12000 km på meg i fjor. pleier å kjøre 15000 km ca pr sesong. hadde en sesong med mye trøbbel. 
sykkelen sto i totalt 6 uker i på vente av deler. sat times vis med feilsøking. 
ble vel ca 2000 km på Sportstern også. så jeg skal vel ikke klage.

starter normalt sesongen i Mars og avslutter i Oktober/November. i den perioden blir bilen kun brukt når jeg må ha ed meg noe som er for stort til å ha i side veska.
Svar
her i nord er jeg heldig så får jeg sykkelen ut til 1.mai. og må gå i opplag i tidlig oktober.
Svar
Glemte en liten sak når jeg skrev hvordan du skulel skifte olje. pass på at du jorder tennpluggene.
Noen tennings moduler kan ta skade hvis pluggene ikke ligger mot jord.
ved å tvinne en lednings stump rundt gjengene på pluggen og koble ledningen til jord har du sikret deg.

Snø er det nok av her i sør også. bor noen få mil sørøst for Oslo og har godt over 50 cm med snø.
Er nok liten sjanse for å starte sesongen i mai i år.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)