Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
eCall til Motorsykler
#1
Rask hjelp etter en ulykke kan være forskjellen mellom liv og død og EU kommisjonen har "regnet ut" at dette systemet kan redde 2500 liv samtidig som det sparer statene for tilsammen 26 milliard euro i koster forbundet med koster ved personskader og liv.

BMW Motorad er først ut med sitt system, såkalt "Intelligent Emergency Call", og hevder at tiden det tar før en får hjelp etter en ulykke vil reduseres med mellom 40-50%.
BMW introduserte eCall i 1999 og forbedret sikkerhets systemet og introduserte et internasjonalt call senter i 2007.
EU kommisjonen har bestemt at eCall skal være montert på alle nye biler fra 1.1.2018. BMW Motorad vil gjøre eCall tilgjengelig som valgfritt ekstrautstyr fra 2017 på sine motorsykler.

   

BMW sitt ecall system virker slik:

Ved ulykke eller nødssituasjon sender eCall en eksakt lokasjon ved hjelp av GPS systemet en har til BMW sitt internasjonale call senter. Call Senteret tilkaller deretter hjelpeetater.
Ved hjelp av signalene som blir overført til BMW sitt call senter, kan de avlese hvilken retning på veien en er, dette er veldig hjelpsomt ved feks 4 felts motorvei, slik at hjelpeetater tross alt kommer på rett side.
eCall systemet leveres med mobil dekning (har lest annet på andre sider, også norske som hevder en må ha egen mobil til dette systemet, noe som ikke er nødvendig), denne tilkobles ved behov mobilnett som er tilgjengelig og "ringer" deretter inn til call senteret.

eCall kan kontakte hjelp på 3 måter:

1: Automatisk tilkalling ved hard kollisjon eller fall
Nød systemet tilkaller hjelp ved bruk av melding automatisk, og BMW call senter tilkaller hjelpeetat umiddelbart. BMW sitt call senter vil ved hjelp av audio system montert på sykkel, kommunisere (hvis mulig) med fører til hjelpepersonell ankommer ulykke stedet.
Her blir altså ambulanse alltid tilkalt. Det kommer også en akustisk lyd, som vil fortelle eventuelle andre trafikanter som ankommer ulykkes stedet at hjelp allerede er på vei.


2: Automatisk tilkalling ved lettere kollisjon eller fall
I denne situasjonen blir automatisk tilkalling gjennomført etter 25 sekunder, fører kan annullere tilkallingen hvis det ikke er nødvendig i mellomtiden ved å trykke på en knapp.
Annullerer en ikke innen de 25 sekundene, gjør den automatisk som ved første metode.


3: Manuell tilkalling ved bruk av SOS knapp
En kan også tilkalle hjelp manuelt, feks hvis en selv ankommer et ulykkessted hvor en annen trafikant har blitt skadet. Her vil eCall kontakte call senteret, og en kan kommunisere med senteret for å få riktig hjelp og veiledning frem til ambulanse ankommer. For å kunne bruke denne funksjonen må motorsykkelen stå stille og tenningskontakt må være på.


eCall sender ikke ut tilkalling i "rolige" ulykker eller fall
Skulle motorsykkelen falle når en står stille eller er i lav fart, vil systemet ikke tilkalle hjelp.

eCall kommer med egen mikrofon og høyttaler samt en egen knapp med deksel over for SOS.
eCall sitt internasjonale senter skal bli utvidet til å inneholde alle språkene i Europa, slik at en altså alltid vil kunne kommunisere på sitt eget språk (avdeling i Norge blir altså kontaktet hvis en bruker fra Norge tilkaller eCall senteret, selv ved utenlands kjøring).

So fare so good.
MEN det er en annen side av dette systemet som ikke faller i like god jord hos alle.
Som alle forstår koster dette systemet (ikke bare hos BMW, men også for andre) meget meget mye å utvikle og koster å opprettholde. Ingenting betaler seg selv, og regningen er det alltid vi brukere som får.
Noen bedrifter vil altså tjene seg en god slump på dette.

EU kommisjonen sin test.
Det har blitt sådd stor tvil til tallet (2500 liv spart) som eu kommisjonen kom frem til. Testen de hadde for å komme opp til dette tallet var basert på et prøveprosjekt de hadde i Finland. Selv om en har mange øde veier i skandinavia, er historien litt annerledes i flere land i Europa, og tvilen om 2500 er reelt tall for Europa er for noen svært tvilsom.


Private call senter
Det stilles spørsmål om private call senter, og når en tenker på at BMW vil ha sitt eget, og la oss si Mercedes kommer med sitt, forstår en at dette kan bli litt av en industri.
Ettermerke leverandører vil ha større problemer med å kunne tilpasse systemer, siden de da enten må generere sitt eget call senter eller tilknyttes et system fra en annen bil produsent.

For en tid tilbake hadde flere trodd at dette systemet skulle bli montert i hjelmen, og at en også kunne montere dette systemet på sin egen hjelm uten å måtte kjøpe ny hjelm.

Data har også blitt et diskusjonstema. Vil disse private call sentrene kunne lagre data på hvor en til enhver tid er, og i så fall, hva vil de kunne gjøre med en slik informasjon?
Selv om en hadde et offentlig call senter, ville dette fortsatt vært en relevant problematikk.

Hva mener dere om denne teknologiske utviklingen?
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Paris vil forby motorsykler laget før 2000 Bagger 8 3,651 26-02-2015, 16:12
Siste innlegg: Bagger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)