Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forbedre bremser på bussen
#1
Vel man må jo ha noen prosjekter.

Bremser er jo ikke akkurat noe å skryte av på en gammal Harley.
buss med 11,5" skiver og to calipere med ett stempel roper ikke akkurat råe bremser.
derfor har jeg vært i tenke boksen. har saumfart finn.no og fant ett sett med calipere
ifra en rundt 90 mod Yamaha FZR 1000. ja det gjør vondt å skrive men Japsene er jo
kjent for å ha gode bremser og en farts maskin som FZR var tidlig på 90 tallet med
sine 145 HK så bør den nok ha bremser som fungerer.
Hovedsylinder`n på FZR 1000 har 14 mm diameter, hovedsylinder`n på bussen er
11/16" eller 17,4 m så dette bør kunne kombineres. eventuelt må jeg finne meg en 9/16" hovedsylinder
da den er 14,28 mm i diameter.
men aller først må jeg få laget adapter plater for å få festa Yamaha Caliperne på Harley Showa fronten.
(Showa er Japansk) skal ta en telefon til Water Jet som holder til i SLemmestad i morra
for å høre om de kan skjære utt ett par bremse skiver med 320mm diameter og som passer på
Harley navet. samt ett par adapter plater.
blir spennende å se om dette gir meg gode nok bremser.


.jpg   images.jpg (Størrelse: 3.3 KB / Nedlastinger: 91)
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#2
Vel da er man i gang.
har i dag laget en pappmal av adapterne jeg trenger for å feste Yamaha Caliperne på Harley Gaffelen.

.jpg   20160128_200227.jpg (Størrelse: 84.45 KB / Nedlastinger: 79)

.jpg   20160128_200358.jpg (Størrelse: 71.96 KB / Nedlastinger: 79)
nå gjenstår å få skjært ut adapterne av ei 6 mm aluminiums plate jeg hadde liggende.

.jpg   20160128_200109.jpg (Størrelse: 67.93 KB / Nedlastinger: 79)
når det er gjort og caliperne er på plass må det lages nye og noe lengre bremseslanger.
i tillegg må drivingen til speedometeret flyttes eller wiren forlenges.
de nye caliperene blir hengende relativt langt ned for å få dem til å passe mot gaffel og skiver
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#3
(28-01-2016, 22:27)Jan-Ivar Skreiv: Vel da er man i gang.
har i dag laget en pappmal av adapterne jeg trenger for å feste Yamaha Caliperne på Harley Gaffelen.


nå gjenstår å få skjært ut adapterne av ei 6 m aluminiums plate jeg hadde liggende.

når det er gjort og caliperne er på plass må det lages nye og noe lengre bremseslanger.
i tillegg må drvingen til speedometeret flyttes eller wiren forlenges.
de nye caliperene blir hengende relativt langt ned for å få dem til å passe mot gaffel og skiver
Jeg har også tenkt å få på bedre bremser, men fra en HD tourer med Twin cam
Svar
#4
HD deler er dyre og de nye caliperne passer ikke rett på de heller
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#5

.jpg   20160209_202956.jpg (Størrelse: 76.41 KB / Nedlastinger: 52)
2 stk Braketter ferdig. Skjært ut med stikksag og siste finpussen er gjort med god gammel dags fil.
gjenstår bare å bore hullene for å feste dem til gaffelen.


.jpg   20160209_203138.jpg (Størrelse: 80.43 KB / Nedlastinger: 52)
montert på caliperne.


.jpg   20160209_205314.jpg (Størrelse: 56.89 KB / Nedlastinger: 52)
Begge caliperne blir demontert vasket og satt sammen igjen.
nye bremseklosser og monterings kit er bestilt på Ebay.

problemet med detta japanske greiene er jo at deler går ut av produksjon.
det er jo ikke akkurat noe vi Harley Entusiaster plages med.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#6
Liker veldig godt at du viser at en ikke trenger enormt med utstyr for å lage dette, "skjæres ut med stikksag". Viser at dette er noe flere kan prøve på selv.
Som du nevnte passer ikke nyere calipere fra TC på en eldre modell, en må da enten gjøre som du gjør nå, lage en bracket, eller bytte gaffler til TC, men da må en jo også bytte felg,,,så rimelig blir det ikke.

Har du mulighet til å fortelle på en enkel måte hvordan du kom frem til målene, slik at andre også enklere kan prøve å lage sine egne bracket?
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#7
Målene var egentlig ganske enkle å få frem.
brukte rett å slett i papp skive som jeg grovklipte til. laget så hull i dem slik at de passet på caliperen og så hul som passet på gaffelen. så var det ganske enkelt å tegne opp omrisset ut i fra hullene.

Nei man behøver ikke en masse fancy greier eller dyrt utstyr bare man bruker fantasien.
kjøpte ei billig stikksag på Biltema som fungerte veldig godt. noe gode filer er alltid greit å ha i verktøy kassa.

Som Gas Monkey garage gutte sier. Blood Sweat and Beers!
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#8
Endelig ferdig med andres prosjekter. har en sønn som har kjøpt seg bil som vil holder på å fikse op, en klubb bror som skal bygge om sin night train med 200 hjul og en annen klubb bror som har kjøpt seg hus som må pusses opp.
ikke lett å vær en av de som har veldig vondt for å si nei og som i tillegg er som ei potet og kan brukes til alt.

Måtte ut i garasjenen tur i dag fo rå få rydda litt. den ligna mer på en krig sone enn en garasje.
når ryddinga var unnagjort måtte jeg skru litt.

braketter ferdig bora og med tilpasset feste materiell.

.jpg   20160227_161813.jpg (Størrelse: 80.5 KB / Nedlastinger: 31)
braketter på plass på gaffelen.

.jpg   20160227_161827.jpg (Størrelse: 82.24 KB / Nedlastinger: 31)
Calipere på plass på brakettene

.jpg   20160227_172302.jpg (Størrelse: 22.31 KB / Nedlastinger: 31)
Endte opp med å legge i mellom ca 1,5 mm Shims for å få sentrert caliperne på skivene .

Har bestilt deler til nye bremseslanger og ny lenger speedometer wire. når det kommer i posten er man klar for nye eventyr.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#9
Da er slanger på plass, bremsene er luftet og det ser ut til at den originale Harley Davidson hovedpumpa fungere mer en godt nok.
ny speedometer wire er også på plass.

nå venter jeg bare på att snøen skal forsvinne så jeg kan få prøvekjørt.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#10
Årets første tur og første prøve tur med nye bremser.4
Veldig fornøyd så langt. tar nok litt tid før klossenehar slitt seg skikkelig til skiva,
men det fungerer. litt uvant så sjåfør`n må nok justere seg litt han også.
har aldri harr bremser som klyper så godt tidligere.


.jpg   20160312_133257.jpg (Størrelse: 21.15 KB / Nedlastinger: 12)

.jpg   20160315_164730.jpg (Størrelse: 91.1 KB / Nedlastinger: 12)
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Lufting av bremser tutte 1 594 12-03-2015, 22:21
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Forbedre bremser? tutte 7 1,549 23-09-2014, 15:36
Siste innlegg: sindbad
  Beringer bremser Rikosjett 8 1,472 11-07-2014, 21:55
Siste innlegg: Rikosjett



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)