Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lys forsterker!
Når man begynner å bli voksen blir natt synet gradvis dårligere.
mer lys er aldri feil.

to derfor en tur til Clas Ohlson å kjøpte in 2 stk normale 87 releerog 2 stk 87a releer. smat kabel sko og noen meter med 4 kvadrat kabel og noen meter med 1,5 kvadrat kabel.

originalt går strømmen i fra batteriet via tennings låsen til dimme bryteren på styret. derfra går det en ledning til nærlys og en til fjernlys. disse ledningene er 1,5 kvadrats noe som gir ett stort spenningstap. på min sykkel er begge hoved lampene koblet på den samme 1,5 kvadrats ledningen. målte ett spennings fall på nesten 4 volt.

derfor var saken klar. dro enkelt og greit to 4 kvadrats ledninger fra batteriet og frem til kåpa. disse ble koblet til punkt 30 på hvert sitt rele. en ny 4 kvadrats lednings ble montert på punkt 87 denne skal til nest rele.
brukte den originale kontakten til hovedlysene hvor jeg fant en strøm som normalt går til parklys. denne ble koblet til punkt 86 son styre strøm på punkt 85 ble det koblet en jordledning.
dette releet er koblet opp for å slå på lysetuten at man må klippe og lime for mye i lednings matta.

fra de første releene fikk jeg to 4 kvadrats ledninger som ble koblet.
til punkt 30 på 87a releene. koblet strømmen som normalt går til fjernlyset fra dimmebryteren til punkt 86 som styrestrøm for å dimme mellom fjern og nær lys. jord ble koblet til punkt 85.
punkt 87a er nærlys og 87 er fjernlys. dro en 4 kvadrat ledning fra hvert punkt på de to releene til hoved lampene med nye kontakter. la opp to 4 kvadrats ledninger som jord til lampene.

resultate ble helt rått. 0,2 volt spennings fall. 12,7 volt på releet og 12,5 volt på lampene.

dette kan enkelt gjøres på alle sykler med ei lampe også.
total kostnaden bel vel 300 kroner. en bilig måte å få bedre lys på sykkelen nå somhøsten siger på.

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

.png   rele_formotstand.png (Størrelse: 10.22 KB / Nedlastinger: 26)
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Fine, dette skal gjøres.
Men må den ikke ha en sikring?
Svar
Monter en sikkring på kabelen fra batteriet. jeg har to kabler og selvfølgelig to sikkringer.
siden jeg har dobble hovedlykter sykkelen.

merket god forskjell på vei hjem fra klubben nå i kveld. regn og møre er en utfordring.
men den lille modifiseringen på lysene hjalp stort. vel verdt både tid og penger.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)